Wednesday, September 9, 2009 - 0 comments

wEddInG pRePaRaTioN....paRt 2:

36 ari lg utk menuju ari bersejarah aku....so based on timeframe yg ada aku cite kt entry yg ni,aku nk tnjk la apa perkembangan timeframe aku tu....

so ni my wedding timeframe:

1) apply cuti - 1/9/2009 - kena apply awal..tak jadik masalah pon kalau apply awal
2)get address from friend- NOW
3)post kad and proses menjemput org- 15/9
4)lipat kad - NOW bfore puasa
5)buat hantaran- 1/9-30/9 - find time n have to do it
6)call kedai sewa baju pengantin,pelamin,mekap tny status psl baju bila boleh dtg fitting- 30/9
7)call tukang jahit baju nikah tny status baju- 30/9
8)byr 80% drp duit catering-pertengahan bln 9
9)nak cari bekas utk letak cincin(still no idea)-cannot said no idea..kena carik jugak NOW - bfore 15/9
10)1 brg hantaran lg blum beli = kasut laki n perempuan-bfore 15/9
11)nk cari brg2 yg sesuai utk dijadikan cenderahati(yg org selalu letak dlm paper bag) nk bg pihak lelaki = so far plan nk bga candle,telur and kismis,others tk tau nk bg apa-before 1/10
12)cari tudung for baju nikah,bertandang and jubah for khatam al-quran-bfore raya
13)byr balance duit katil and set date for penghantaran katil-1/10
14)call all tempahan (baju,pelamin,mekap,photographer,catering,dj,kompang,kadi) for last confirmation-1/10

so ni checklist apa yg setel and apa yg blum.....

1) apply cuti - done and already approve
2)get address from friend- in progress,50% done (agak ssh jugak nk kumpulkan semua alamat org ni....ambik masa gak la....huhu tk sia2 aku wat awal2)
3)post kad and proses menjemput org- 15/9 (plan nk pos semua kad on 23-25 sept....sbb time tu cuti raya...so boleh la gi pjbt pos n terus pos kad kt pjbt pos...selamat rasanye pos trs kt pjbt pos)
4)lipat kad - done
5)buat hantaran- 1/9-30/9 (plan nk wat sikit2 time cuti raya sbb raya thn ni tk gi mana2 pun...tp cuti seminggu...huhu)
6)call kedai sewa baju pengantin,pelamin,mekap tny status psl baju bila boleh dtg fitting- 30/9
7)call tukang jahit baju nikah tny status baju- 30/9 (kwn aku ckp baju nikah dh siap tinggal baju bertandang je blum siap)
8)byr 80% drp duit catering-done
9)nak cari bekas utk letak cincin(still no idea)-cannot said no idea..kena carik jugak NOW - bfore 15/9 (huhu mybe next week or masa cuti raya nnt kot nk gi cari....ingat nk letak dlm candle la....huhu ada ke org buat mcm tu)
10)1 brg hantaran lg blum beli = kasut laki n perempuan-done
11)nk cari brg2 yg sesuai utk dijadikan cenderahati(yg org selalu letak dlm paper bag) nk bg pihak lelaki = so far plan nk bg candle,telur and kismis,others tk tau nk bg apa-before 1/10 (candle=done,kismis=dlm proses survey harga,telur=beli time beli telur utk bg kt tetamu nnt,others=plan nk bg jeli or dadih or puding=mybe buat sendiri,still under planning)
12)cari tudung for baju nikah,bertandang and jubah for khatam al-quran-bfore raya (get problem....tkde idea nk beli tudung mcm mn....bosan ngan fesyen yg sama....for jubah still cari kedai2 yg jual koleksi jubah=same no idea)
13)byr balance duit katil and set date for penghantaran katil-1/10
14)call all tempahan (baju,pelamin,mekap,photographer,catering,dj,kompang,kadi) for last confirmation-1/10

tu psl timeframe...now ada satu benda aku nk share....ni berkaitan item2 yg masih pending pembayaran nye....meh aku tnjk apa yg pending tu berserta harga nye sekali....

duit yg perlu aku sediakan:
1)pelamin+baju+mekap = rm900
2)dj+PA system+kompang = rm500
3)balance katil+tilam+bantal = rm1000
4)baju nikah+baju bertandang = rm150
5)tudung nikah+tudung bertandang =rm300
6)kasut utk nikah+bertandang = rm100
7)jubah utk khatam+tudung =rm100
8)perbelanjaan utk majlis di kltn (minyak+tol,sewa hotel,mekap utk majlis bertandang) =rm1000
9)buah+sireh junjung for hantaran = rm50
10)cup cakes for hantaran = rm150
11)dodol for hantaran = rm100
12)balance fotografi = rm700
Total =>rm5050

duit yg parent aku akan keluarkan:
1)20% duit catering+canopy
2)langsir+cadar utk dua2 bilik
3)telur utk cenderahati tetamu (3000 telur biasa...300 or 500 telur pindang)
4)sewa dewan utk 2 hari
5)cup cakes utk cenderahati majlis berzanji dan cukur jambul
6)pulut kuning+serunding utk cenderahati majlis khatam quran
7)dodol utk cenderhati family
8)penyediaan mkn utk majlis berkampung (3/10) and hari khamis siang and jumaat siang utk org tolong2 rebus telur,pasang langsir,buat bilik pengantin (15/10 & 16/10)
8)bas utk ke kelantan

duit yg tunang aku kena sediakan:
1)majlis di kelantan
2)mas kawen (rm111)
3)upah kadi (rm80 or lebih)
4)duit tol time bersanding (mengikut adat org johor time bersanding)
5)barang2 hantaran
6)minyak kereta+tol utk majlis di kl and kelantan
7)songkok for nikah
8)kasut

huhu ni la secara kasar perbelanjaan yg masih pending utk wedding aku ni...yg dh setel tu tk yah ckp la....secara kasar je...maybe ada benda2 kecik yg aku lps pandang...nk dkt kawen nnt baru la nmpk...nnt lps kenduri nnt aku akan bgtau all total perbelanjaan yg aku guna for my wedding....

p/s:huhu sapa kata duit hantaran 10ribu tu byk....actually 10ribu tu bg aku tk cukup sbnr nye...pihak pompuan still kena kuar gak at least 10ribu or 20ribu lg....so kpd sapa2 yg nak kawen tu tk kira la lelaki or perempuan kena simpan duit dr awal...kalo tk alamat nye mkn biskut kering je la tiap2 hari....hehehe....




0 comments:

Post a Comment