Wednesday, June 16, 2010 - 0 comments

uLaNgBuLAn ke 8.......







salam semua.....saya sgt cergas mengupdate blog ye....dh 2 hari berturut2 update blog....jgn ditanya knp saya terlebih energy 2 hari ni mengupdate blog sbb saya pun tkde jwpn nye....so elok2 saya ngah semangat nk wat entry byk2 baik kita layan kan saje....tgk pd tajuk ngan gmbr kt atas tu mesti u all dh dpt agak kan entry psl apa kali ni.....ye ari ni genap 8 bln usia perkahwinan kami......mcm tk caya je dh 8 bln aku mendirikan rumahtangga bersama suami tersayang.....aku rasa mcm baru smlm je kami mendirikan rumahtangga.....tup tup dh 8 bln dh we all hidup bersama....spjg 8 bln ni byk onak dan duri we all tempuh.....rumahtangga kami ni ibarat mcm ikan siakap masak sweet sour (huhu tiba2 terbyg2 ikan siakap sweet sour yg hubby masak).....ada masam dan manis nye....ye lah hidup ini tk semua nye indah....kena ada gak pahit nye......sapa suka nk telan ubat yg pahit2 ni kan tp kalo kita sakit nk cepat sembuh nk tk nk kita terpaksa telan jugak pahit tu....sama gak ngan rumahtangga....mahu kan kehidupan yg indah di kemudian hari kita kena telan pahit nye dulu.....



ramai gak kwn2 aku yg tny mcm mn best tk kawen....nk jwb soalan tu depend pada pendapat masing2.....bg aku best mmg best kawen ni sbb semua dh jd halal tp mcm mn best pun kawen ni kita tidak boleh lari drp dugaan berumahtangga.....bab dugaan ni lah yg akan mengajar kita bahawasanya mendirikan masjid ni bkn semudah yg disangka.......kita perlu kuat fizikal dan mental.......bg aku thn pertama perkahwinan ni lah merupakan thn utk mengenali hati budi masing2......thn utk menguji tahap kesabaran dan keimanan kita..........dan thn pertama ni juga lah thn utk kita belajar ilmu2 rumahtangga ni......ye lah ni merupakan pengalaman pertama bg kita suami isteri dlm hidup berumahtangga.......byk lg asam garam yg perlu kita rasa......maka byk byk lg ilmu yg perlu kita pelajari......



tp bg aku pengalaman2 mcm ni lah yg seronok nye.....kita sentiasa belajar benda yg baru....maka tkde lah bosan terpaksa menghadapi benda yg sama je sepanjang hidup kita........cuma kuat tk kuat je kita nk tempuh semua benda ni.....tp tk kuat mcm mn sekali pun kita,kita harus tempuhi jugak......cuba bygkan mak ayah kita yg hidup berpuluh2 tahun.....sure dh byk dugaan dan cabaran yg dorang perlu tempuh.....kalo katakan dorang tk kuat tkde lah rumahtangga dorang leh bertahan bahagia sampai ke tua......so aku ambik benda ni sbg pembakar semangat kpd aku......kalo baru 8 bln aku dh give-up mcm mn aku nk bertahan berpuluh2 tahun lg kan.....so tekad aku skrg ni aku tk mau toleh ke belakang lg dh....aku harus maju ke depan......apa jua dugaan yg melanda rumahtangga kami ini akan kami harungi bersama2......



apa2 pun yg aku kecapi selama 8 bln aku kawen ni aku bersyukur sgt2....wlp masih ada lg hajat2 yg tk kesempaian aku tetap bersyukur dan terus berdoa semoga satu hari nnt hajat aku tu dimakburkan........aku bersyukur dlm masa 8 bln berkawen we all dh berjaya membeli rumah sendiri dan bakal duduk di rumah sendiri yg bebas utk buat apa saje.......meaning we all dh ada aset dlm usia muda.......ramai kwn2 kami cakap kami beruntung muda2 dh beli umah dan umah yg kami beli sgt2 lah murah kalo dibandingkan dgn harga pasaran......syukur sgt rezeki kami murah dr segi tu......wlp rezeki kami utk menimang cahayamata masih tk kesampaian lg (masih dlm keliru coz period dh lewat sebln lebih tp test still -ve), kami tetap bersyukur kerana diberi kesempatan utk mengenali hati budi masing2 ngan lebih mendalam lg dan diberi masa yg lebih utk bermanja2 dan berkasih sayang antara kami......



aku juga bersyukur memiliki suami yg cukup penyayang dan penyabar.....suami sentiasa sabar melayan kerenah isteri nye ini yg sentiasa berubah2....saya juga bersyukur kerana suami saya pandai masak dan rajin ke dapur.....wlp dia agak payah utk menolong mengemas umah tp bab masak memasak ni dia sgt rajin....


hmmmm kalo di fikirkan balik mmg byk betul benda yg aku dh perolehi.....byk benda yg aku kena bersyukur.....jgn disebabkan hal anak aku ngan mudah nk menyalahkan takdir.....ya Allah sungguh aku menjadi insan yg tidak tau bersyukur.......maka tekad baru aku,aku tk mau mengeluh dan menyalahkan takdir....apa yg harus aku lakukan skrg kena terus berusaha,berdoa dan bertawakal kpd Allah....



sempena bln Rejab yg berkat ini aku bertekad akan berlipat gandakan lg usaha aku utk terus berdoa semoga Allah memberi rezeki yg cukup dinantikan2 itu.....kpd pembaca setia blog aku ini,doakanlah kebahagian sentiasa menjadi milik kami........amin......sekian......wasalam.....


p/s:berdebar nk tgu sampai abis bln ni.....kalo period aku masih tk kunjung tiba dan test UPT still -ve,aku akn gi jumpa pakar sakit puan......doa kan semoga tkde benda buruk berlaku ke atas aku ye.........

0 comments:

Post a Comment