Thursday, June 24, 2010 - , 0 comments

MaCAm-MaCAm KisAh.........

salam semua.....actually aku tk tau nk coretkan apa ari ni.....tp hati tergerak utk mencoretkan sesuatu.....hmmm kalo aku dh berperasaan begitu mean aku berada dlm keadaan emosi yg tidak betul la ni....mcm2 yg aku ngah fikirkan skrg ni......kalo boleh di x-ray apa yg ada dlm otak aku ni,mesti u all semua leh tgk betapa serabut nye otak aku ni.....byk benda yg aku ngah fikirkan skrg ni.....aku ngah fikiran psl mak ayah aku......aku ngah fikirkan psl keje......aku ngah fikirkan psl mslh period aku.......aku ngah fikirkan psl pregnant.......semua nye terkumpul dlm otak aku ni dan memerlukan aku berfikir dan terus berfikir utk mencari jln keluar dan penyelesaian nye.....


aku risaukan keadaan ayah dan mak aku.....entry sblm ni aku ada cite keadaan ayah aku yg jatuh dan tkde selera mkn.....ari isnin tu abg aku ada bw ayah aku ke HUKM.......alhamdulillah tk kena tahan wad.....doktor cakap pinggang ayah aku tk retak just bengkak je.....kalo dengar drp apa yg doktor ckp mmg nmpk mcm keadaan ayah aku tk serius.....tp mata aku ni sendiri yg melihat mcm mn keadaan ayah aku......kaki dan tangan ayah aku semakin lemah dan tk kuat.....ayah aku dh tk leh berdiri dan berjalan sendiri.....kena ada org papah.....nk pakai tongkat pun tangan tk larat nk pegang......actually ayah aku mmg dh kena strok since mac 2009 lg......tp tu baru tahap permulaan saje.....and doktor ada cakap jgn bg ayah jatuh or kena strok lg nnt stork ayah akan menjadi lebih teruk.....bln 5 ari tu ayah ada jatuh kt supermarket masa kami sekeluarga gi shopping......sejak tu la keadaan ayah makin teruk.....ayah kena stork lg sekali.....



ayah dh lama mc tk keje......lebih kurang nk dekat sbln......ayah skrg ada kt umah.......kebetulan adik lelaki aku cuti sem 3 minggu.....dia lah yg jaga ayah,papah ayah ke toilet.....actually kt umah tu ibu aku ada sbb ibu aku tk berkerja.....tp masalah nye ibu aku pun jenis kaki dan lutut tk kuat.....ibu aku pun kalo berjalan kena org pegang bkn setakat sorang tp kena dua org yg pegang sbb ibu mudah jatuh kalo kaki dia tersilap langkah atau dia terkejut sesuatu.......lutut ibu dh tk kuat sejak 5 6 tahun yg lalu lg......lutut ibu jd mcm tu sbb kesan drp accident motor masa ibu kecik2 dan ibu yg tk gemar minum susu masa muda2......tp skrg ibu dh minum susu cuma dh tua ni dh tk membantu sgt.....




tp adik aku cuti 3 minggu je.....skrg sampai masa nye dia dh kena masuk balik belajar.....so skrg dh tkde sapa yg dpt tolong ibu and ayah aku dirumah waktu siang time adik perempuan dan abg aku berkerja......aku juga berkerja.......lg lah dh kawen......kena bahagikan masa antara rumahtangga dan parent.....skrg ni pulak husband aku dok busy renovate umah baru kami.....mlm2 mmg dia penat......tido pun awal.....tkde masa we all nk gi melawat ayah dan ibu......hanya leh melawat seminggu sekali je......aku pun kesian gak tgk keadaan husband aku yg penat settle kan hal umah baru kami tu.....tk sampai hati rasa nye aku nk push husband ajak gi umah parent aku tiap2 hari......tp dlm masa yg sama aku risau takut parent aku berkecik hati.....huhu aku tk nk digelar anak derhaka dan dlm masa yg sama tk nk gak digelar isteri yg derhaka.......huhu jiwa aku sungguh tertekan.......



dan yg paling aku tertekan bila aku dpt tau yg baru2 ni ibu aku pun jatuh sbb terkejutkan tikus.......huhu lg lah ibu aku tk kuat nk pegang dan papah ayah aku kalo nk ke toilet......huhu sedih nye aku dengar keadaan parent aku........risau mengenangkan parent aku dok berdua je kt umah tu waktu siang2.....mcm mn ayah nk ke toilet?????larat ke ibu papah ayah??????risau lah kalo ibu papah ayah ibu pun akan jatuh sama.......setiap ari kalo time aku kt opis aku tk pernah berhenti berfikir keadaan ibu ayah di rumah..........kdg2 aku rasa mcm anak tk berguna sbb tk dpt wat apa2 utk membantu ibu ayah aku waktu siang hari........apa nk wat aku juga berkerja......hanya yg mampu aku lakukan terus berdoa dan tawakal kpd Allah agar Allah dpt melindungi ibu ayah aku........



tk sempat nk abis fikir psl keadaan parent aku,otak aku dipaksa utk berfikir berkaitan ngan masalah keje aku lak.....sblm ni aku ada cite psl aku ngah mencari keje lain sbb dh tk tahan keje skrg......tp rezeki belum berpihak kpd aku.....aku still di tempat keje lama.......dulu aku mmg cukup tertekan ngan keje aku skrg ni..........tp lama2 bila selepas aku tk henti berdoa minta ketenangan dan dpt support drp husband aku, aku dh kuat utk menghadapi masalah keje ni......aku terus bersabar dlm mencari keje baru tanpa rasa tertekan sbb aku tau satu hari nnt pintu rezeki aku utk mendapat keje lain akan terbuka.....tp baru2 ni slps ada satu perkara berlaku kt atas diri aku dan ditambah dgn kedatangan satu mahkluk yg aku tk suka ke opis ni, membuatkan aku tertekan balik memikirkan psl keje......dan menambah tekanan aku bila kwn2 aku yg masih stay disini pun ngah berlumba2 utk cari keje lain.....sampaikan dorang tk kesah dpt keje apa sekali pun asalkan dorang dpt kuar dr opis ni.........




jadi aku terus berfikir adakah patut aku melakukan perkara yg sama.....ambik je peluang keje apa sekali pun asalkan dpt kuar drp opis ni.......patutkah aku tidak memilih keje dan sekiranya aku dh dpt keje baru tu tk sampai 6 bln keje rasa tk sanggup cari keje lain pulak..........tk ke nnt diibaratkan “keluar mulut buaya masuk mulut harimau” ….......tp tk kan aku nk terus stay disini kalo kwn2 aku dh berhenti keje nnt.....tkde dorang nnt lg lah aku tertekan dok sorang2 kt opis tanpa kwn yg boleh dibuat kwn......kata hati aku, aku pun kena cepat2 cari keje lain....rembat je apa yg ada depan mata.......apa problem yg timbul lps ni blkg kira.....tp kdg2 hati aku gak berkata,aku kena pilih keje betul2.....jgn pisang berbuah dua kali.....biarlah keje kali ni tk wat aku stress2 lg.......huhuhu aku keliru.....mana yg patut aku ikut.......berserah je lah pd yg maha esa.....biar Dia yg menentukan apa yg terbaik utk aku.....hope pintu rezeki aku akan terbuka utk peluang keje yg lain secepat mungkin.......




dan seterusnya benda yg aku dok fikir2 dan still mencari jawapan segala persoalan yg bermain dlm otak aku ni semestinya tentang kelewatan period aku.....dh nk masuk 2 bln aku lewat.....dh 4 kali wat pregnancy test dan keempat2 test tu semua nye -ve.....tp sampai skrg aku tk period2 lg......nk kata aku pregnant mesti dh lebih sbln lewat mesti dh +ve ujian aku wat......tp kalo tk pregnant knp tk period2 lg.....kalo aku stress sekali pun aku prnh lewat pun sbln je.....tkde lah sampai nk dekat 2 bln mcm ni.....nk kata test yg aku wat tu salah or pregnancy test tu tk betul or kes aku ni tk leh nk cek melalui ujian UPT, tp tanda2 yg menunjukkan aku ni pregnant pun tkde.........kalo org pregnant selalu lemah dan tk bertenaga tp aku ni cergas lg tolong husband aku renovate umah.....aku siap angkat batu bata dan turun naik tangga lg.......



jd apa sebenar sakit aku ni......actually aku ngah tunggu sampai abis bln ni utk gi jumpa doktor wat pemeriksaan selanjutnya (sbb mendengar nasihat drp my mom and my MIL).......tp dlm masa nk tunggu sampai abis bln ni hati aku berdebar2......aku takut nk terima sebarang kemungkinan yg tidak diingini......mcm2 version cite yg aku dengar.....ada tu period lewat tp tk pregnant disebabkan ada darah beku yg terkumpul kt rahim......ada gak yg period lewat sampai 6 bln tp tk pregnant disebabkan berat badan yg bertambah......dan mcm2 lg lah......huhu kalo betul aku tk pregnant aku nk period aku balik.....mcm mn aku nk plan nk dpt anak kalo aku tk period.....dan kalo betul kelewatan 'kwn baik' aku bkn disebabkan aku pregnant,maka aku dan husband harus bersabar dan terus berusaha utk memperolehi anugerah yg cukup bermakna itu.....sedikit sebanyak aku kecewa gak sbb kelewatan ni bkn disebabkan pregnant.....kecewa sbb masih belum diberi peluang utk bergelar ibu ayah.....kecewa tetap kecewa sbb tipulah kalo aku cakap aku tk letak harapan kelewatan ini disebabkan pregnant......



tp kekecawaan aku ini tkde lah sampai aku nk menyalahkan takdir.....malah aku akan akur dgn ketentuan ilahi.....cuma apa yg aku minta jgn lah aku diduga dgn benda yg lebih hebat drp ni.....setiap hari aku berdoa agar Allah memberi petunjuk dan jawapan diatas segala persoalan yg bermain dlm fikiran aku ni.....aku redha apa jua ketentuanNya cuma aku berdoa agar jgn lah aku diduga dgn dugaan yg tk terdaya utk aku menanggungnya.....aku berserah dan bertawakal pd Allah....apa baik buruk yg ditentukan akan aku terima.....



aku yakin Allah akan menolong hamba Nya yg betul2 ikhlas memohon pertolongan drp Nya....aku juga yakin segala dugaan yg Allah berikan pada aku ni bukan bermakna Allah tk sayang aku malah disebabkan Allah sayangkan hamba Dia ni lah Dia beri dugaan agar hamba Nya tidak terus lalai dgn suruhanNya....dan yg pasti Allah tk kan duga hamba Nya diluar drp kemampuan hamba Nya.....itu janji Allah......segala apa yg berlaku dlm hidup aku ni aku yakin ada sbb Allah buat begitu.....apa yg harus aku lakukan sekarang hanya lah bersabar dan teruskan berdoa.....semoga dengan berkat berdoa di bln rejab yg mulia ini doa aku akan dimakburkan......amin....



terima kasih kpd pembaca yg sudi membaca entry aku yg panjang ini.....at least dgn mencoretkan apa yg ada dlm otak aku ni kt blog ni dpt mengurangkan bebanan dlm otak aku ni......bkn niat utk meraih simpati cukup lah sekadar berkongsi suka duka hidup ini......marilah kita berdoa bersama agar mendapat rahmat drp Nya.....sekian dulu utk kali ini....salam......



p/s:inilah hidup aku.....tk selalu nye indah....begitu jugalah dgn blog aku ini.....tk selalu nye dihidangkan dgn cite2 yg indah.....

0 comments:

Post a Comment