Saturday, December 25, 2010 - , 0 comments

kEmALaSaN mELaNda.......

salam semua......apa khabar anda2 semua.....hope semuanya sihat2 hendaknya nye......aku alhamdulillah sihat cuma husband aku je kurang sihat sikit......demam,selsema dan batuk.....risau gak ni coz bln ni je dh 2 3 kali dia demam.....gi jumpa doktor,doktor kata demam biasa......hope husband aku tkde apa2 la dan semoga dia cepat sembuh......skrg ni husband ngah tido lps dh telan ubat selsema dan batuk td.....cuma wife dia ni je yg tk reti2 nk tido wlp dh nk dekat 12 mlm......actually nk tido tp mata tk mau pejam......nk tgk tv tkde cite yg menarik utk ditonton......so akhirnya aku on laptop,sambung broadband dan beronline la aku dikala jam sudah ke angka 12 mlm......




tujuan asal online just nk buka fb dan belik2 blog org lain......tp ntah mcm mana tergerak hati nk tgk blog sendiri......belik punya belik aku tgk blog aku ni sejak akhir2 ni mcm suram je tanpa update cite2 yg menarik dr aku (menarik ke aku bercite dlm blog ni????)..........baru aku perasaan yg sejak akhir2 ni aku agak malas nk update blog (tp baca blog org aku rajin.......hehehehe).......bukan setakat malas nk update blog,malah serba serbi aku malas skrg ni......nama je keje dh dekat ngan umah.....sampai umah standard kol 6.20 / 6.30......ada byk je masa utk aku masak.....tk perlu rushing utk masak pun tkpe......tp ntah la sejak akhir2 ni aku malas sgt nk masak......yg aku tau balik keje je nk tido......badan rasa penat sgt......aku sgt lesu bln ni.......huhuhu tk tau knp.......mungkin sbb bln ni every weekend aku byk sgt travel utk attend wedding kwn2......dr selatan sampai ke utara aku jelajahi......tu yg penat tu......minggu ni je lah aku dh kembali 'RAJIN' sikit utk memasak........





bab nk update blog lak,kalo dh time hari keje balik keje je aku dh melepak keletihan,time bila la pulak kan aku nk update blog ni.......nk update time kt opis lak mmg payah la sikit sbb aku sentiasa busy......wlp baru sbln aku berkerja tp task yg diberi oleh bos mengalahkan aku ni dh setahun keje sana......dh ar tugas yg berat diberikan kpd aku......aku diberi tanggungjawab utk menjadi supervisor kpd temporary data entry clerk................so setiap pg aku kena bg report berkaitan performance mereka hari sblmnya kpd bos.......kalo performance menurun aku jugak kena jawab tu blum lg bab payment dorang.......bab payment pun aku gak yg kena decide kan tp kena makesure payment tu berbaloi ngan hasil keje mereka dan jugak bajet company......pening tau setiap hari diri aku ni kena prepare utk menjawab setiap persoalan dr bos.......anatar soalan2 bos:
  1. knp smlm performance teruk sgt? (ni utk performance kalo merosot la)
  2. dh berapa byk rekod dh dikeyin? berapa byk rekod lg yg tinggal?berapa lama lg utk keyin 13K rekod (setiap hari kena kira dan check hasil keje data entry clerk utk direport kpd bos dan kena pastikan keje mereka lengkap,so tkde la company byr gaji buta je kpd mereka)
  3. average 1 hari 1 org leh buat keyin berapa byk rekod?
  4. berapa awak suggestkan utk kita byr mereka minggu ni?tp makesure kena balance ngan bajet yg kita peruntukan.


itu bab bos nye hal.......bab budak2 data entry ni lain hal lak......masing2 ada perangai masing2......ada sorang tu mentang2 dia adik kpd bos yg k2,payment lmbt dibayar pun dia dh report kt abg dia.......dia ingat company senang2 ke nk wat payment ni.......dh ar payment ni dibayar tiap2 minggu......pastu sblm payment dibuat aku kena pastikan semua hasil keje yg mereka keyin adalah lengkap dan masuk dlm database......masalah nye dh ar aku sorang yg kena check......pastu rekod lak byk utk setiap org......data entry clerk ada 6 org.......mmg ambik masa gak la utk aku check ni......pastu kalo performance dorang 1 hari tu dpt keyin rekod sikit je pastu confirm la payment pun dpt sikit......tu pun mereka bising gak kata tk berbaloi la.......aku gak lah kena gi mengadap bos merayu memujuk utk naik kan gaji mereka........kalo tk memenuhi apa yg dorang requestkan ada yg ugut nk tarik diri.......





bukannya tk leh nk tarik diri.....boleh sbb bukan nye ada apa2 kontrak pun......cuma nya aku lah sakit nnt nk bg training kt org baru lak.......org yg dh ada skrg pun tk cukup mahir nk wat benda ni lg la nk training org lain kan.........bab nk training org ni satu hal gak bg aku..........dlm ramai2 6 org data entry clerk ni tk semuanya cepat tangkap apa yg aku ajar.........ada sorang ni nk aku kata bebal kan macam kasar je bunyi nye.......tp mmg betul2 mencabar la bg aku dpt anak didik mcm ni (cewah ayat mcm aku ni cikgu lak........hehehehe).......nk kata umur dia plg muda tk gak sbb nya dia lah plg tua dlm ramai2........1st masa we all iklan kan utk keje part time ni, we all dh mention kan dh yg syarat utama nk jd temporary data entry clerk ni mesti lah seseorg yg ada pengetahuan mengunakan komputer dan memiliki laptop sendiri..........tp yg budak sorang ni,syarat memiliki laptop sendiri pun dh fail.....tp tkpe la boleh dimaafkan lg sbb we all bg kebenaran utk dia gunakan pc server.....masalah tu selesai la,tp yg paling berat bab pengetahuan dlm menggunakan komputer ni.......dia sgt2 lah lemah dlm bab ni.......





bayangkan aku suruh copy paste file pun tk reti.......tu pun belum lg mcm mn nk cucuk pendrive kt komputer.......itu lg la mmg tk tau lgsg......pernah 1 hari ni aku betul2 angin tahap maksima la ngan budak ni.......boleh tk benda yg sama aku suruh dorang wat dr minggu pertama sampai la minggu k5 tu pun dia tk leh nk follow.......arahan yg simple je aku bg.........setiap hari sblm balik semua org kena masukkan hasil keje masing2 dlm pendrive yg aku sediakan......yg budak ni boleh pulak dia balik mcm tu je,dh ar balik awal sejam drp org lain,pastu leh lak balik mcm tu tk bgtau aku lgsg......bila aku check dlm pendrive tkde pun hasil keje dia.......nk pitam aku rasa bila aku call dia aku tny mana keje dia,dia kata dia dh masuk dlm pendrive.......kalo dh masuk dlm pendrive sure benda tu ada kan.........sampai menangis2 la aku risaukan psl hasil keje dia yg tkde dlm pendrive tu......mcm mn aku nk wat payment kalo hasil keje dia tkde kan.......dan yg paling teruk apa aku nk jawab kalo bos tny mana gi nye hasil keje dia.......bising la bos kalo rekod2 yg dh dikeyin hilang.......dh ar semua rekod adalah P&C..........sebaik lah setelah semua programmer membantu aku mengeledah dan mencari folder hasil keje yg hilang tu,akhirnya jumpa gak......korang nk tau kat mana we all jumpa......kt RECYCLE BIN tau........apa yg korang faham ngan RECYCLE BIN???????? mean dia delete la hasil keje yg dia buat tu.......sebaik just delete temporary je dan masih leh lg di trace dlm RECYCLE BIN, kalo dia delete permenantly mcm mn.........mmg masak la aku kena jawab ngan bos........mmg aku geram sgt time tu tau.....kalo kesalahan tu dilakukan masa minggu pertama tkpe la gak......ini dh masuk minggu k5......tk kan la tk leh nk pick up lg.........






huhuhu pening pening......tp sebaik lah minggu dpn minggu terakhir mereka semua wat part time as temporary data entry clerk ni......so lps ni lega sikit la aku......tkde lg dh aku kena check hasil keje mereka satu persatu......tkde lg dh pg2 aku sampai2 opis terus start wat keje kena sediakan report utk bos dan prepare rekod2 utk diagih2kan kpd budak2 data entry ni walaupun aku sampai opis seawal kol 7.30 pg dan waktu berkerja sepatutnya start kol 9.......so lps ni kalo aku sampai awal,aku ada byk masa la utk wat benda2 lain selain keje......dgn kata lain leh la aku update blog kt opis lps ni.......harap2nya begitu la.........jgn aku jd pemalas gak di opis sudah la kan.......





ok lah nk stop membebel dh ni.......ntah apa benda la aku bebel dlm blog kali ni......dh ar kuar tajuk.......gasak la......asalkan berupdate blog aku yg dh mula nk bersawang ni......ok la mau gi tgk keadaan my hubby..........hope better la lps dh telan ubat ni.........ok kwn2 selamat mlm semua.....sehingga berjumpa di next entry yg tk tau bila akan berupdate......berjanggut la korang menunggu blog aku ni berupdate kalo mood kemalasan aku ni berterusan.......apa2 pun kesabaran anda menanti blog ni berupdate sgt2 lah aku hargai.....cewah.........ok lah sekian dulu......wasalam........




p/s:selain malas,aku tk tau knp sejak akhir2 ni aku asyik pening2 lalat kalo lama2 mengadap komputer.........kadang2 tu pening2 lalat ni sampai membuatkan tekak aku mual........ohhh apakah???????



p/s:'Rakan Baik' saya dh hampir 3 bln tidak dtg menjelma......ohhh apakah???????



p/s:plan awal bln dpn nk gi follow up ngan doktor kalo 'Rakan Baik' aku ni tk kunjung2 tiba gak............will be update soon if the result is positif...............minta jasa kalian doa2 kan yg terbaik utk aku dan suami ye......moga ada rezeki kami kali ni......amin...........

0 comments:

Post a Comment