Friday, December 31, 2010 - 1 comments

NeW yEaR 2011

salam semua.......apa khabar anda2 semua.....hope sihat2 la hendak nye ye.....kami suami isteri pun sihat gak.......kalian semua wat apa cuti2 3 hari ni.......kami berdua tk tau lg nk gi mana sbb kereta tkde masuk workshop (nnt aku cite knp kereta kami masuk workshop, u all kena baca sampai abis la entry ni)........nk gi mana2 mcm patah kaki sikit la just harap kan motor je la......leh gi dekat2 je la......tk pun dok umah mengemas umah je la........itu pun kalo rajin......hehehehe......aku ni skrg ni nk start wat keje umah punya la seksa.....malas btl nk start wat keje umah......tp bila dh start tu tk reti nk stop pulak bak kata suami aku........contoh nye ari ni la.....konon nk bgn awal nk masak and nk membasuh pakaian....last2 kol 10 gak baru aku bgn (lps subuh aku tido balik ye,bkn tk smbhyg subuh tau)........bgn2 tido tgk atas meja dh terhidang mknn encik suami yg masak......lps mkn bukan nk terus wat keje umah......mengadap tv sampai tgh baru nk start wat keje umah......dh start wat keje umah tu mmg tk reti nk berhenti la aku wat keje.....mengemas,membasuh,menyidai,melipat kain dan siap masak mee goreng dan kopok lekur lg..........la ni baru berhenti wat keje umah and mengadap laptop utk online lak........




mak ai pjg nye mukadimah........ok2 berbalik kpd tajuk entry aku ari ni.........semua org pun dh tau kan tarikh esok adalah 1.1.2011........bila tarikh 1.1 ataupun 1 januari ni semua org pun dh tau mean pd kalendar masihi sudah masuk ke tahun baru......bila sebut je tahun baru tk abis2 la org sebut pasal azam.......aku pun tk kecuali gak.......setiap tahun pasang azam......1st day pasang azam tu mmg berkobar2 la nk mencapai nye.....tp bila dh masuk hari2 yg berikut nye azam pun tinggal azam.......tp ntah mcm mn aku rasa mcm tahun ni aku mcm betul2 nk mencapai azam tersebut........sbb aku rasa azam aku utk tahun 2011 ni bukan sekadar azam tp lebih kpd cita2 dan hajat......(cita2 dan hajat tu bukan lebih kurang sama ke maksudnya......hehehe).......tp serius tau aku mmg betul2 nk capai azam aku utk tahun 2011 ni......aku siap bernazar lg utk salah satu azam aku tu kalo azam tersebut tercapai.......





apa dia la azam puan thaibah ni sampai beria2 nk mencapai nye......utk tahun 2011 ni azam aku ada 2 je (ye la kan byk2 pasang azam tk tercapai lak nnt)..........azam pertama aku rasa nye bg pembaca setia blog aku ni korang mesti leh teka nye kan.....azam nye ialah utk menimang cahayamata......since dh setahun lebih aku berkawen tk dikurnia2 juga cahayamata,aku rasa sudah sampai masa nye aku dan suami nk berusaha bersungguh2 utk memperolehi cahayamata.......aku and suami plan ari isnin ni nk gi checkup utk wat pemeriksaan psl masalah yg kami hadapi ni......tk kira la samada ari isnin ni 'kwn baik' aku dtg ke tidak (utk pengetahuan u all 'kwn baik' aku tu dh hampir 3 bln tk dtg2,bila aku check sendiri negatif result nye) aku tetap nk gi checkup gak.....mybe nk scan tgk kot2 ada apa2 problem ngan peranakan aku ni......and selebihnya we all just ikut je apa nasihat doktor......kalo doktor suruh wat ujian darah sekali pun kami akan wat......kalo doktor kata masalah we all disebabkan period aku yg tk menentu dan period tidak menentu ni disebabkan kenaikan berat badan aku,aku akan diet sehabis-habisan.......





tk kesah berapa byk duit yg perlu kami keluar sekali pun,kami tetap akan berusaha sehabis-habisan utk mendapat cahayamata ni......bg aku sudah sampai masa nye kami melabur utk mendapat kan cahayamata pulak......psl umah dan kereta semua nye kami dh miliki.......kami rasa dh cukup pelaburan kami utk umah dan kereta.......skrg tiba la masa nye thn 2011 ni pelaburan utk mendapatkan anak lak......selagi leh berusaha kami akan terus berusaha.......selebihnya kami berserah dan bertawakal kpd Allah......kalo dh berusaha sehabis-habisan,mmg nasib kami dh tersurat dan ditakdir utk hidup b2 sampai ke akhir hayat kami,kami redha.........aku rasa skrg ni aku dh cukup kuat utk menghadapi apa jua suratan hidup aku selepas ni.......sbb aku yakin Allah tk kan menguji hamba Nya sekiranya hamba Nya tidak mampu........




itu azam aku yg pertama.....azam aku yg k2 lak aku nk belajar drive kereta balik (lps kawen terus stop drive).......actually kereta husband masuk workshop sbb utk tukar gearbox manual kpd auto.......encik suami sanggup korban kan kereta dia utk diubahsuai dr manual kpd auto(wlp suami aku ni tidak la gemar ngan kereta auto ni) semata2 utk menyenangkan bini dia ni drive kereta......sblm ni setiap kali husband suruh drive mesti aku beri alasan aku takut drive kereta manual......nk beli kereta lain yg auto tiap2 bln aku asyik semput je......pastu setelah berbincang dan berfikir sedalam-dalamnya,kami mengambil kata sepakat utk ubahsuai kereta husband menjadi auto je......byk faktor yg kami ambik kira utk beli kereta lain yg auto.....antaranya bila memikirkan nk maintain dua2 kereta.......kalo katakan dua2 kereta roadtax dan insuran tamat serentak.......tk ke semput masing2 bln yg kena renew kan roadtax dan insuran tu.....encik suami lg la semput sbb tiap2 bln kena byr duit ansuran beli umah......





we all ni bukan la mcm org lain yg byk duit........suami aku bkn nye bergaji besar berpuluh2 ribu........aku pun gaji tk ar besar sgt.........tp bab perbelanjaan umah kami mmg sepakat......tiap2 bln perbelanjaan umah kami berkongsi bersama......kami sama2 support kewangan satu sama lain.....contoh nye kalo bln ni aku semput bajet aku lari,suami ada sebagai support utk perbelanjaan umah begitu gak la utk sebalik nya......tu blum lg kalo dh ada anak kan......ada anak nnt perbelanjaan anak je sebulan dh nk dekat 1000.....pastu kalo kena bln tu kami balik kmpg husband yg kelantan tu lg la parah jd nye......sekali balik kltn mau habis beratus2 gak tau.......pastu kami fikir kalo aku beli kereta,kereta husband tu akan terbiar je mcm tu......weekend dan balik kmpg je akan guna kereta husband.....pastu bila dh guna kereta husband,kereta aku lak terbiar mcm tu........so better guna 1 kereta je kan......





ada gak org nasihat kan aku,thn2 awal berkawen ni jgn membazir sgt.......selagi leh berjimat better berjimat......ada duit lebih better menyimpan utk keperluan masa2 yg diperlukan......bila rasa dh betul2 mampu baru leh fikir nk beli kereta lain......ini nasihat org tua dan juga org yg berpengalaman.....so tk rugi kalo aku ikut kan......so bila encik suami dh berkorban mengubahsuai kereta dia dr manual ke auto,aku gak kena lah berkorban hilangkan prsn takut nk drive ni......that why aku berazam bersungguh nk mahir drive ni......tk nk takut2 lg dh drive kereta.......aku nk jd mcm pompuan2 lain yg berani dan expert drive kereta......so lps ni kalo nk gi keje tk perlu la kuar awal2 pg saing sekali ngan husband wlp opis aku dekat je ngan umah......bila dh mahir drive ni ada baik gak utk aku.....kalo ada apa2 emergency kt umah ni antara aku and suami,at least aku leh drive........





itu la azam-azam aku utk tahun 2011 ni.......disamping 2 azam yg utama ni,aku ada gak azam2 kecik......antara nye nk jd isteri yg soleha yg patuh pada suami......menjadi anak yg akan cuba sedaya upaya membalas jasa org tua......dan menjadi pekerja yg berdedikasi.......tp azam ni tk wajib utk aku capai......hehehehe suka2 hati aku je ada azam wajib capai ngan azam tk wajib capai.........tk kesah la kan azam mcm mn pun.....selagi dinamkan azam selagi kita boleh berusaha utk mencapai nya kita capai la azam tersebut.......u all pulak mcm mn......apa azam u all utk thn 2011 ni......apa jua yg u all azam kan utk tahun 2011 ni aku harap azam tersebut memberi kebaikan kpd u all semua......akhir kata dr aku utk entry kali........




HAPPY NEW YEAR 2011.........





sekian......wasalam........




p/s:u all gi celebrate new year kt mana mlm ni......aku and suami plan nk kuar gak mlm ni tgk countdown......tp tk tau lg nk gi mana.......rasa jauh lak dataran merdeka ngan balakong ni......agak2 kt dataran putrajaya ada tk countdown ni?????????????

1 comments:

*~AqUa LilY ~* February 7, 2011 at 2:17 PM

azam ko same dgn azam aku tahun nih.. aku doakan semoga azam kite same2 tercapai.. insyaAllah.. yg penting.. berusaha dan berdoa.. =)...

Post a Comment