Thursday, October 6, 2011 - 0 comments

rEzEki mAsinG-mAsinG......hAnyA Allah yG taU aPa yG teRbaiK uTk hAmbA Nya......

salam semua.....sekejap dh khamis kan.....esok dh jumaat.....minggu ni kerana terlalu busy sampai tk sedar dh ari khamis......bukan busy sbb byk keje kt opis tp busy sbb busy dok mencari keje......busy dok call 24 jam tabung haji sbb parent aku sampai skrg still tk dpt tarikh penerbangan.....bila kami menyuarakan kerisauan takut tk dpt gi,jwpn yg kami terima adalah tidak perlu takut sbb status parent aku adalah terpilih dan diterima......cuma pihak tabung haji suruh wat persediaan je kemungkinan utk dpt tarikh last minute adalah sgt tinggi.....so terpaksa la kena sentiasa call tabung haji utk tau update....nk tgu surat mmg lmbt la....silap2 surat sampai bilamana ayah dan ibu aku dh berangkat ke tanah suci.....




psl keje lak,skrg ni mcm susah je nk cari keje yg betul2 kita berkenan....ikut hati nk cari keje yg dekat ngan umah......ikut hati pun rasa penat dh keje dlm bidang IT ni.....tp apa kan daya dh study bidang IT.....nk tk nk kena teruskan la.....ikut hati kalo boleh biar la dpt keje yg stabil.....biar lah pencarian ini adalah pencarian yg terakhir.....tp selagi dok keje company2 private terutama company kecik mmg kita kena sentiasa la bersedia ngan kemungkinan utk bertukar2 keje....kdg2 aku rasa jelous bilamana tgk kwn2 senang je dpt keje yg stabil......keje dgn benefit yg best.....bonus increment tiap2 thn....sedangkan aku dlm usia 27 thn ni masih tergapai2 mencari keje yg stabil.....dlm usia 27 thn ni asyik dok tukar2 keje je.....baru nk rasa selesa dgn sesuatu tempat keje tu mesti ada je masalah yg timbul yg membuatkan aku terpaksa mencari keje lain.....disebabkan asyik dok tukar2 keje je ni sampai kan nk beli harta pun aku tk berani.....umah skrg ni pun we all berani beli sbb husband aku keje government....lgpun husband yg byr duit umah tu tiap2 bln.....so nk beli umah mmg tk risau la.....




sedangkan aku ni teringin gak nk beli kereta sendiri.....ye la dh 4 thn berkerja satu biji kereta pun aku tk merasa nk beli....sebaik husband ada kereta.....dok guna kereta husband je la.....nk beli kereta sendiri rasa tk yakin selagi tk dpt keje yg betul2 stabil.....ye la buat nye ekonomi negara ada masalah sampai majikan tk dpt nk byr gaji pekerja tk ke haru jd nye kalo aku beli kereta pastu tk dpt gaji nk byr guna apa ansuran kereta kan.....bila terasa kekurangan tu tgk org lain dok tukar2 kereta rasa jelous sgt.....tgk org yg baru setahun dua berkerja dh beli kereta baru sedangkan aku dh 4 thn keje masih tk mampu beli kereta rasa jelous sgt.....mula lah terfikir murah nye rezeki mereka ni.....tk perlu nk usaha sgt senang2 dpt keje yg stabil.....keje tiap2 thn merasa bonus.....increment.....aku dh 4 thn keje baru sekali je merasa bonus.....baru sekali merasa increment....mana tidak nye asyik dok tukar2 keje je.....keje sesuatu tempat tk sampai setahun mcm mn nk merasa bonus.....mcm mn nk merasa increment.....




sama gak mcm zuriat.......org lain dr satu dok berlumba2 nk tambah dua.....dr dua nk tambah tiga....ada yg baru kawen tup tup dh bunting pelamin....ada tu kerana terlalu subur siap terpaksa pakai protection bagai utk tidak pregnant.....bila nk tambah ahli keluarga sesenang itu je tgl kan protection tup tup terus pregnant.....tp bg mereka yg senasib ngan aku ni.....mcm2 cara terpaksa kami cuba utk mendapat zuriat....pantang dengar kaedah yg berkesan utk memperolehi zuriat......kaedah tu la yg akan kami try.....segala mcm petua2 terpaksa kami try utk memperolehi zuriat.....setiap bln cik 'P' adalah musuh ketat bg kami.....mungkin bg mereka yg 'mudah lekat', cik 'P' adalah best friend bg mereka.....




tp bila fikir2 balik.....mungkin ada hikmah nya Allah beri ujian ni pd aku.....ye lah rezeki masing2 kan.....ada bahagian masing2.....ada yg terlebih bahagian ni.....ada yg terkurang bahagian itu.....ada cepat ada lmbt.....hanya Allah je tau apa yg terbaik untuk hamba Nya....kdg2 kita rasa ujian yg Allah turun kan kpd kita adalah sesuatu yg buruk bg kita tp disisi Allah itulah yg terbaik bg hamba Nya.....mungkin belum sampai masa nye utk kami kecapai rezeki yg diperolehi oleh org2 lain.....kdg2 mungkin gak aku terlepas pandang ngan rezeki yg Allah dh berikan pada aku....wlp kecik rezeki tetap rezeki.....Ya Allah jahil nye aku dlm menilai rezeki kurniaan Allah ini....Ya Allah kudus nye aku persoalkan rezeki Allah pada hamba Nya.....rugi nya aku kerana menjadi hamba Nya yg tidak bersyukur.....



Astaghfirullahalazim.......


marilah kita sama2 muhasabah diri kita balik.....marilah kita sama2 menjadi hamba Nya yg bersyukur.....segala apa yg aku luahkan ini tiada kaitan ngan sapa2 pun....hanya sekadar luahan prsn hamba yg kudus mcm aku ini.....luahan ini bukan bermakna aku mengeluh ngan nasib diri aku.....cuma sekadar meluah apa yg kdg2 terdetik jauh disudut hati ini.....apa2 pun yg baik itu dtg nye dr Allah......dan buruk nye dr kesilapan diri ku yg kudus ini......sekian.....wasalam.....




p/s: ari selesa ini aku ada intrw.....wish me luck ye kwn2.....nk dpt keje baru cepat2......pastu nk mulakan operasi treatment utk zuriat pulak......semoga urusan kami suami isteri dipermudahkan......amin.....

0 comments:

Post a Comment