Tuesday, December 24, 2013 - 0 comments

meLaKa:14/12/2013 cHeck iN hOteL -> meLaKa riVeR cRuiSe -> bEcA -> mEdAN iKaN BaKaR SeKaM

Assalammualaikum.......


sambung cite psl cuti-cuti di melaka 2 minggu lepas.....lps abis je kenduri sepupu aku tu dlm kol 5 mcm tu aku dan husband terus gerak mencari hotel yg telah aku book terlebih dahulu.....tkde la susah mn nk mencari hotel tersebut cuma bila dh terlepas lorong kena u-turn balik dan stack dlm jem.....lebih kurang kol 6 gak la kami check in.....


aku bg gambar sikit hotel mn yg kami menginap.....later aku wat entry khas review psl hotel.....


lepak2 kt hotel.....lps maghrib kami decide utk ke melaka river cruise dulu memandangkan perut masih kenyang nk dinner pun.....dr hotel nk ke melaka river cruise tu kami jln kaki je......sbb kedudukan hotel kami mmg dekat tengah2 bandar.....mmg nk ke bandar melaka jalan kaki je la.....jimat sikit masa utk mencari parking.....

kaunter tiket river cruise.......


ptg tu aku tgk mcm tk ramai org area bandar melaka ni......sbb tu kami saje lengah2 kuar hotel kol 8.30.....sekali sampai kt melaka river cruise ni mak aii ramai sungguh umat manusia.......aku dh wat muka sedih dh kt husband memikirkan yg mcm tkde harapan je kami nk naik cruise pd mlm tu.....aku sebolehnya nk gak naik cruise mlm sbb drp review org yg aku baca kalo naik cruise time mlm la best pemandangan cantik.....lg satu aku takut kalo naik siang kan panas lak......utk tidak menghampakan si isteri si suami berusaha gak beratur sambil memotong queue.....hehehe.....husband cakap kalo tk potong queue mmg tk merasa la naik cruise......dh la aariz meragam nk tido time tu......so kira halal je la eh potong queue pun......hihihi.....


tiket melaka river cruise.....utk dewasa bila tunjuk mykad rm10.......kanak2 2 tahun dan ke atas tunjuk mykad rm5.....aariz sbb bawah 2 tahun free je la......total utk dua org rm20.....tp pd pendapat aku kalo anak korang dh 2 tahun tp badan anak korang kecik je.....korang dukung je.....bila org tu tny ckp la setahun lebih.....tkde la kena bayar......dia bukan minta mykid nk check pun.....tp apa2 pun depend pd korang la kan.....kalo korang byk duit apa de hal kan byr rm5.....tp bg mereka yg anak ramai dan teringin sgt nk naik cruise ni.....mana anak korang yg nmpk mcm setahun korang cakap je setahun lebih wlp hakikatnya anak korang dh 2 tahun.....tp nk tipu pun berpada2 la.....tk kan anak korang jelas2 nmpk umur 4 or 5 tahun tp korang cakap anak korang umur setahun lebih mmg tk masuk akal la......silap2 wat penat korang queue pjg tp tk dpt naik sbb ada anak tk lepas nk naik sbb tkde tiket.......





gambar kenangan kami di melaka river cruise.......


naik2 je cruise.....tk sampai 5 minit aariz tido.....rugi betul.....aku punya la hajat nk naik cruise ni sbb nk suruh aariz tgk lampu2.....tp kalo dh tido nk tgk lampu mcm mn.....mak dan bapak dia je la berpossing tangkap gambar sambil mendengar info2 psl melaka yg dicitekan oleh driver cruise dan juga audio yg dh dirakam.....tu la siang asyik main je.....dh la mlm sebelum tu tido lewat.....bangun lak awal.....kol 6 dh bangun.....on the way ke melaka tido sekejap je dr r&r seremban nk ke ayer keroh.....sampai kt r&r ayer keroh dh bangun......kt homestay tk mau tido lgsg main je keje nye.....nk ke rumah pengantin je tido sekejap dlm 1/2 jam.....lps tu sambung main.....dh check in hotel pun ligat bermain.....dh serupa org jakun masuk hotel dh aku tgk anak aku ni.....semua benda ni nk usik......ummi dan babah dh terbaring kepenatan.....dia tk reti2 penat.....tu yg time queue nk naik cruise dia dok meragam......ngantok la tu......kiranya percaturan aku bawa aariz naik cruise waktu malam adalah gagal......


selama 45 minit korang akan dibawa melawat sekitar bandar melaka yg boleh dilihat spjg sungai melaka.....overall bg pendapat aku berbaloi la bayar rm10 utk naik cruise ni......and bg pendapat aku better naik mlm sbb mlm kt melaka sgt meriah dengan lampu2 dan manusia.....mmg best.....tp kalo anak korang mcm anak aku naik2 cruise tido dan mmg korang berhajat naik cruise utk anak korang tgk lampu better naik siang je la......wat pening kepala korang je kalo anak meragam dengan nk kena queue pjg........


lps dh naik cruise tgk2 jam dh kol 11.....hajat di hati nk naik menara taming sari gak waktu mlm sbb drp hasil review aku ramai cakap naik menara taming sari waktu malam la cantik......tp husband dh sound suruh balik sbb dia dh tk larat dukung aariz yg ngah tido.....silap kami tk bawa stroller time tu.....mmg hazab la nk mendukung......babah dia la yg dukung......aku mmg tk larat ye nk dukung budak 11 kilo tu.....mau patah pinggang.....

tp kesian lak tgk husband dok dukung aariz......aku bg cadangan suruh husband tny beca boleh tk hantar ktorg kt hotel.....lgpun hotel kami bukan la jauh mana.....mula2 tny rata2 semua letak rm25 wlp kami cakap hantar kami ke hotel je.....kami tk nk round2 bandar melaka.....siap bgtau lg hotel bertentangan menara taming sari je......tu pun still dorang letak rm25......ada tu letak rm10 tp hantar sampai menara taming sari je......sangat tk berbaloi ok.....dh la jarak dr tempat beca ngan menara taming sari tu bukan jauh mn.....dh la kena bayar rm10 pastu kami kena jalan kaki lg nk ke hotel......baik tk payah......

tp mungkin rezeki kami kot mlm tu......ada sorang ni sanggup hantar sampai ke hotel dgn harga rm15......wlp masih dikira mahal tp kira berbaloi la drp kami penat jalan kaki sambil dukung anak ngah tido......drp patah pinggang baik terima je offer budak tu......tp naik2 beca tk tido lak si aariz ni......tp tkpe la mmg niat nk bg aariz rasa naik beca pun.....tp pelik sepjg naik beca tu nk ke hotel aariz tk tido lgsg......nmpk sgt anak aku tk suka naik cruise.....protes bosan la tu sampai tertido......



kenangan kami naik beca........


dh sampai2 hotel terus ambik kereta dan terus menuju ke umbai utk mkn ikan bakar.......tp kami tk mkn kt medan ikan bakar umbai.....kami ke depan sikit kami memilih medan ikan bakar serkam......mmg sebelum gi melaka aku review ramai cakap umbai la the best ikan bakar kt melaka......tp disebabkan sepupu aku dok review cakap medan ikan bakar serkam sgt murah dan sedap terus teruja husband aku nk mkn ikan bakar serkam gak.......tp kami tk mkn kt sana sbb 1st aariz tido and dh lewat sgt kol 12 nk bawa dia keluar gi mkn......2nd sbb ada byk kucing (aku kan takut kucing).......last2 husband decide tapau mkn kt hotel......


dinner kami kol 1 pg.....mkn ikan bakar dan seafood........menu kami:ikan siakap hampir sekilo bakar,sotong 2 ekor bakar,pepahat 1/2 kilo masak pedas,kerang 1/2 kilo bakar,kailan ikan masin,telur dadar (tiada dlm gmbr).....dan nasi pun tiada dlm gmbr......tp boleh pulak dia terbagi nasi 1 bungkus je.....sebaik lauk byk.....aku mkn nasi 3 suap je lebih aku ratah lauk......lgpun dh lewat sgt tk la kenyang sgt kan susah nk tido lak........niat cuma nk merasa je ikan bakar yg org dok sibut2 kalo dtg melaka rugi kalo tk mkn ikan bakar......


total mknn kami rm52.....murah ke mahal eh?

tp cousin aku cakap dorang mkn 10 org tk sampai 100.....ke dorang tk ambik seafood.....tp bg pendapat aku boleh tahan la rasa ikan bakar dia......sambal kicap dia sedap.....seafood lak bg aku biasa2 je......mmg la biasa2 je sbb sotong dan kerang bakar.....mmg rasa bakar je la mn nk rasa lain......hihi.....cuma pepahat tu ok je la bg aku.....sedap lg masa mkn kt bagan lalang.....kailan ikan masin tk sedap.....telur dadar dan nasi tu rasa mcm telur dadar dan nasi la.....hihihi......

aku tk leh nk compare kan dgn ikan bakar umbai sbb aku tk pernah mkn ikan bakar umbai......

tu je la cite kami utk ari pertama di melaka.....lps mkn mata dh tk leh buka apa lg cari bantal la......tido tk sedar diri......sedar2 dh kol 6.30......next entry aku sambung cite hari k2 kami di melaka ye.....


bye.....



p/s: ari jumaat minggu depan insyallah nk bercuti ke johor sambil attend wedding cousin aku gak......dh ke johor ni plan cuti2 hari thaipusam mcm kena cancel je......tp kalo ada bajet lebih maybe akan bercuti tempat dekat2 je......maybe ke PD kot......insyallah.....


0 comments:

Post a Comment