Tuesday, December 31, 2013 - 2 comments

aSaM gArAm guLA tAhUn 2013

assasalammualaikum......


hari terakhir tahun 2013 saya masih berkerja.....masih bergelar sorang pekerja.....masih makan gaji.....masih menjadi kuli.....masih seorang isteri.....masih seorang ibu utk seorang anak.....masih seorang anak kpd kedua ibu bapa yang masih dipanjangkan umur....masih memiliki sebuah kereta comel yg diberi nama myviva.....masih berteduh di rumah sendiri milik sendiri.....masih gemuk tk kurus2.......masih sihat tubuh badan.....masih cukup pancaindera tiada cacat cela.....masih cukup makan pakai......alhamdulillah syukur dgn rezeki dan kurniaan yg Allah berikan.....


sebut psl tahun 2013 ni aku rasa tahun 2013 ni la tahun plg mencabar selama aku hidup......awal2 tahun 2013 aku diduga dengan husband kena operate appendik....sapa sangka percutian kami di tahun baru cina berakhir dgn berita sedih.....percutian yg sepatutnya utk happy2 dan tenangkan fikiran menjadi percutian yg plg tidak bermakna bg kami bilamana spjg bercuti byk terperap dlm bilik hotel je sbb anak demam,suami demam dan diri sendiri demam......yg plg sedih ari terakhir percutian encik suami dilanda sakit perut yg terlampau sampai aku terpaksa take over drive dr melaka ke kl di waktu mlm yg gelap gelita utk org yg gagal 4 kali utk mendapat lesen memandu seperti aku ini.....sampai2 kl terpaksa check in di emergency wad hukm pulak selama 4 jam yg akhirnya result yg keluar hanya keracunan mknn......esok nye jam 2 ptg berkerja semula ke hukm bilamana sakit perut suami makin menjadi2 sampai nk angkat kaki sebelah kanan pun dh tk boleh......akhirnye selama 4 jam juga menjadi penghuni emergency wad hukm barulah result suami mengesahkan yg encik suami confirm appendik dan perlu dibedah pada kadar segera......alhamdulillah operation berjalan lancar.....selama 2 hari encik suami kena bermalam di hospital.....selama 2 hari tu juga aku kena ulang alik dr umah mak aku ke hukm......selama sebulan encik suami ambik masa utk sembuh sepenuhnya......selama sebulan tu juga aku terpaksa ambik alih segala tugas encik suami.....pg2 bangun tido siap2 masak mknn utk husband,antar anak ke umah pengasuh,pergi kerja,terkejar2 balik kerja ambik anak dr umah pengasuh,mlm2 kdg2 bukan aku tgk tv tp tv tgk aku.......tu blum cite bangun mlm2 buat susu anak.......blum cite kena korban ambik cuti jd driver antar suami wat check up......umah mcm lintang pukang aku tk ambik peduli la......nk buat semua ngan hanya ada 2 tgn je mmg tk terdaya la.......


suami sembuh dr operate appendik aku diduga dgn berita kontrak keje aku tk disambung........sebab apa dan knp tidak disambung adalah mcm2 version cite yg aku dengar......tp yg pasti firasat aku kuat mengatakan sebab musabab aku tidak disambung kontrak keje adalah kerana prestasi keje aku yg bg sesetengah org tidak menyumbang apa2 pun sedangkan hanya Allah yg mengetahui apa sebenar nye yg berlaku......tp biasa la hidup didunia ni,org yg berkuasa lebih berkuasa......org bawahan makin ditindas......sedih mmg sedih.....diri terasa seperti ditikam dr blkg......apa2 pun hidup perlu diteruskan......kalo Allah tarik sesuatu rezeki tu mungkin dia nk kurniakan sesuatu yg lebih baik buat kita......prinsip aku berperangsaka baik la kpd Allah.......


cabaran mencari keje kali ni bukan semudah yg aku sangka.....bukan semudah seperti sebelum2 ni.....mungkin disebabkan pengalaman aku berkerja aku yg dh lebih 5 tahun dan demand gaji yg tinggi aku minta menyukarkan usaha aku utk mencari kerja.....dgn kegawatan ekonomi skrg rata2 syarikat memilih utk ambik fresh grad berbanding org yg byk pengalaman......baru nk suka2 bila dikhabarkan ada sebuah syarikat setuju nk offer aku keje sekali diri ini diduga lg bilamana syarikat tersebut last minute call cakap terpaksa cancel offer yg dorang nk beri kpd aku......time tu rasa mcm dh jatuh ditimpa batu konkrit pulak......dlm masa yg sama kontrak keje pun dh abis......jd la aku penganggur terhormat selama sebulan.....menjadi penganggur time tkde anak dgn dh ada anak tk sama ok.....cabaran dia berbeza......dulu tkde anak jd penganggur tkde gaji suami masih leh tanggung lg setakat utk dua org......skrg dh ada anak jd penganggur utk suami yg bergaji kecik nk menanggung 3 mulut mmg agak sakit ok......sian tgk husband wlp muka nmpk cool tp hanya Allah tau betapa stress nye dia memikirkan hal kewangan keluarga......fikir hal susu anak,pamper anak,byr duit pengasuh,duit tambang isteri gi interview.....sampai abis semua duit simpanan kami digunakan......


stress psl keje dan kewangan tk selesai lg kami diduga lg bilamana ayah mertua jatuh sakit yg teruk yg nyaris2 kena potong kaki......kami terpaksa kerap balik kmpg dlm masa sebulan.......kampung kalo dekat tkpe......ni kampung husband nun di klate.....setiap kali ulang alik agak byk juga perbelanjaan yg harus dikeluarkan.....itu blum masuk bab cuti.....dh la husband byk abiskan cuti time operate appendik.....kena ambik cuti balik kmpg jenguk ayah sakit......kerja husband pun sikit sebanyak makin merosot......byk mc.....byk el.....byk 1/2 day sbb kena antar isteri gi interview tempat2 yg aku tk confident nk gi sendiri.......


janji Allah ada kelebihan yg menanti bg org2 yg bersabar itu benar.....alhamdulillah bulan 6 tahun 2013 aku diterima berkerja disebuah syarikat yg serba baru bg aku......baru dr suasana.....baru dr segi majikan (1st time keje dgn bukan melayu).....baru dr segi konsep keje....serba serbi baru.....wlp agak mencabar utk menyesuaikan diri dgn keadaan yg serba baru tp aku sgt bersyukur dgn ganjaran yg Allah kurniakan ini......sikit demi sikit kehidupan kami semakin pulih......alhamdulillah kami bersyukur dan gembira dgn kehidupan kami skrg.....wlp semasam mana dan semasin mana pun kehidupan kami sepanjang tahun 2013 ini,kami tetap dpt merasai kemanisan hidup di tahun 2013 ini bilamana dpt melihat anak membesar di depan mata kita.....start dr dia mula pandai meniarap,merangkak,bertatih,berjalan dan skrg dh pandai meniru cakap dan perbuatan org sekeliling......wlp pd usia muhammad aariz setahun sebulan di bulan september ari tu, kami diduga aariz kena demam campak.....kami anggap ini adalah asam garam dlm proses membesarkan anak......


itu lah serba sedikit perjalanan kehidupan kami sepanjang tahun 2013......azam kami utk tahun 2014 adalah utk memperbaiki kelemahan yg ada......apa jua dugaan spjg tahun 2013 kami jd kan semangat utk terus bangkit di tahun 2014......kami ada perancangan utk tahun 2014.....apa perancangannya biarlah rahsia sbb sebaik2 perancangan adalah perancangan dr Allah......

sekian.......


p/s: tahun 2013 juga mendapat berita sedih kehilangan mak ngah aku akibat sakit barah rahim dan juga berita sedih adik aku yg bongsu putus cinta dgn kekasih hati yg kami dah anggap seperti keluarga sendiri.......bukan setakat adik aku je sedih malah aku serta family aku pun sedih......persiapan utk mengikat tali pertunangan pun sudah dibuat.....tp sapa boleh jangka perubahan hati ni kan..........jodoh mereka tidak panjang.......semoga si dia berbahagia dgn pilihan yg dipilih......

2 comments:

Puan Eka January 28, 2014 at 4:18 PM

Mencabar gak tahun 2013 akak.

Tahun 2013 eka, pun mencabar pada awal tahun. Tapi dah tengah tahun okey dah sampailah yg manis pada ujung taun 2013 kahwin.

Bukan family akak je sedih, kami semua pun sedih. kan kak. Huhu

mrs.aziz ummi aariz ummi medina February 11, 2014 at 9:07 AM

biasa la eka lg bertambah umur kita lg byk cabaran......cabaran dan dugaan utk mematangkan kita......

sedih mcm mn pun kalo Allah kata tkde jodoh nk wat mcm mn kan.....

Post a Comment