Thursday, February 13, 2014 - 0 comments

rEzEkI,jOdOh,AjAl,mAUt

Assalammualaikum....


sejak2 balik dr cuti CNY ari tu mcm2 berlaku....mula2 aku tk sihat.....batuk,demam,selsema semua.....then busy prepare for interview....yes sekali lg dlm proses nk cari keje lain....begitu la aku keje tak pernah yg kekal....ada je masalah....ok kita ketepikan dulu psl hal keje aku tu....berbalik pd cite asal yg aku nk citekan ari ni....actually plan weekend lepas nk update blog....nk cite psl percutiaan kami ke cameron yg dh basi tu.....sekali ada masalah lain lak yg timbul.....aariz lak demam weekend ari tu....dh lama tk demam sekali dia demam lak weekend ari tu.....bila anak demam mak bapak pun jd burung hantu la berjaga sepanjang mlm.....1st sbb risau psl anak....2nd anak tu sendiri meragam susah nk tido......so weekend ari tu mmg tk gi jln2 la kami.....byk memerap kt umah je la....kalo kuar pun just gi mkn je.....

 dan masalah yg terbaru ialah masalah air.....huhu masuk ari ni dh 5 ari umah aku tkde air.....smlm husband terpaksa el sbb pengasuh terpaksa minta cuti sbb umah dia pun tkde bekalan air.....ari ni terpaksa gak antar aariz sbb kami suami isteri mana leh cuti lg sbb baru je cuti pjg masa CNY ari tu.....tp td antar aariz kami ada bekal kan satu botol besar air utk kegunaan aariz dan aku dh siap2 bawa bekal mcm2 mknn utk aariz mkn....so tkde la nk susahkan pengasuh dia utk sediakan mknn utk aariz....sebelum2 ni pun kalo time ada air pun aku mmg bekalkan aariz dgn mknn....tp just bekalkan nasi utk lunch atau kalo dh bekalkan bfast tk bawa utk lunch.....tp ari ni aku bawa dua2 sekali....bfast aku bekalkan roti sapu coklat....lunch aku bekalkan nasi....pastu ada gak bekalkan buah dan biskut utk kudap-kudapan....semua mknn tu aku pack dlm plastik je.....and aku bekalkan gak pinggan dan cawan kertas....aku suruh pengasuh bg aariz mkn dlm pinggan pakai buang tu je.....tkde la nk guna air utk basuh2 pinggan dan bekas......kt umah pun ktorg makan guna pinggan dan cawan kertas....sebaik stok pinggan dan cawan kertas byk kt umah....ada lebih masa beli utk birthday party aariz tahun lepas....so benda dh ada baik kita manfaatkan sebaik-baiknya....


eh tersasar balik dr landasan sebenar....actually ari ni tk nk cite dulu psl cameron tu tp niat dihati nk sembang2 sikit psl isu jodoh,rezeki,ajal dan maut.....actually ari tu dok berborak ngan husband psl aku ada terbaca satu blog ni....dia cite psl mcm mn usaha dia yg bertahun2 utk mendapatkan zuriat....dia berusaha sejak sebelum dia kawen lg....time tu dia masih remaja lg....tp disebabkan dr mula dia didatangi haid,dia dapati yg haid dia tk normal mcm org lain,time tu la dia mendapat kesedaran utk berusaha mengatasi masalah haid yg dialami sbb dia risau bila dia kawen haid tk normal boleh membuatkan dia sukar utk hamil....alhamdulillah berkat usaha dia yg tk pernah kenal erti penat dan putus asa,akhirnya dlm tempoh sebulan dia kawen dia dikhabarkan dgn berita gembira yg diri dia hamil....wlp dia tk perlu ambik masa yg lama utk hamil lps kawen tp usaha dia utk hamil dh bertahun2.....


bila aku baca blog tu aku teringat tentang diri aku sendiri....hampir 3 tahun usia perkahwinan kami baru kami dikurniakan zuriat.....dulu aku selalu tertanya2 knp aku lambat dikurniakan zuriat....knp org lain kawen baru beberapa bulan dh hamil.....knp ada org senang je nk hamil.....knp aku perlu ambik masa selama 2 tahun utk hamil....tp skrg aku dh dpt jawapannya....setiap yg berlaku tu bersebab....Allah bukan suka2 nk duga kita kalo tidak bersebab.....mungkin ada org cepat hamil sbb Allah tau dia mampu utk galas tanggungjawab yg akan diberikan....ada org lambat hamil sbb Allah tau org tu tk bersedia lg utk galas tanggungjawab yg akan diberikan.....ialah contoh mcm aku, awal2 kawen kami baru nk kenal hati budi masing2....bila tk kenal betul2 lg baru2 kawen tu mmg selalu la berlaku berselisihan faham....


ialah kami kan kenal pun tk lama terus ambik keputusan nk kawen....kiranya sebelum kawen tu nk kata bercinta sakan tu tidak la....nk kata aku kenal betul2 perangai husband aku tu tidak la....sama gak ngan husband,dia betul2 kenal perangai baik buruk aku ni bila kami dh kawen....ialah kami berkenalan pun masa hujung tahun 2007....kenal pun melalui alam maya....mula2 borak dlm phone je....berbalas sms dan call je....jumpa pun sekali....time tu tk serius lg....bulan 4 tahun 2008 baru husband ajak couple.....time tu niat kami just nk try couple je nk tgk serasi ke tak....tp bila org tua dh tau psl hubungan kami ni terus mereka suruh bertunang....bulan 4 couple bulan 12 bertunang....tu pun kami mcm blur2 je....betul ke nk tunang....betul ke dh bertunang.....time fasa bertunang lak mcm2 dugaan yg melanda....time bertunang gak la time nk kumpul duit,time wat persiapan utk kawen....bilanya nk betul2 kenal hati budi masing2....time kawen la time kami betul2 kenal hati budi masing2.....sbb tu Allah tk kurniakan kami zuriat dulu sbb Allah nk kami bercinta dan kenal betul2 hati budi masing2 dulu....sbb nk jd ibubapa ni tanggungjawab dia besar....kalo diri kami sendiri pun tk terurus mcm mn nk uruskan hal anak....


bab duit lak satu hal.....kami bertunang kan tk sampai setahun.....time tu dh la masing2 tk ada simpanan.....tp alhamdulillah kita nk wat kerja baik Allah akan permudahkan jalan wat kita.....tp tu la kami menyimpan pun cukup2 utk kawen....tk terfikir pun psl kehidupan lps kawen....4 bulan kawen kami dikejutkan dgn berita tuan rumah yg kami menyewa tu dh jual umah dia....dh la tuan umah bg tempoh sebulan je utk stay kt situ....pening gak la fikirkan masalah ni......setiap hari lps balik kerja dok merayau cari umah.....time tu kami dok merayau guna motor je.....senang dan cepat.....cuba bayangkan time tu aku ngah pregnant bukan akan menyukarkan lg ke proses kami nk merayau nk mencari umah.....itu lah hikmah nye yg time tu aku tk nmpk....yg aku tau nk merintih, nak mengeluh bila la nk pregnant ni.....dah sah2 time tu pun keadaan fikiran dan mental aku ngah tk stabil dok fikir hal umah.....bukan ke membahayakan kalo ngah pregnant kita dok stress2 dan dok penat ke hulu ke hilir.....sbb tu Allah tangguhkan dulu Dia nk kurniakan zuriat utk kami....Allah nk kami settle kan dulu satu persatu masalah kami.....


dan alhamdulillah akhirnya kami jumpa gak umah yg sesuai....dan lg bonus umah yg kami jumpa tu utk dijual dan harga yg ditawarkan berada pada tahap kemampuan kami....skrg baru aku sedar, owh rupanya Allah nk kami beli umah dulu....so nnt bila dh ada anak tkde la pening2 fikir psl umah lg dh......umah tu kan aset....alhamdulillah tk sampai setahun kami kawen kami dh ada aset kami sendiri.....dan Allah juga permudahkan niat murni kami nk memiliki umah sendiri....owner asal umah yg kami nk beli tu tk kesah pun kami tk dpt bayar deposit 10% drp harga umah yg hendak dijual.....owner cakap terpulang la pd kami berapa yg kami sanggup bayar sebagai wang booking....kami cakap terus terang yg kami baru kawen....serius simpanan mmg tkde....kami hanya mampu bayar 1k je sebagai wang booking.....tu pun aku ngan husband share.....sorang 500.....serius itu je lah simpanan yg kami ada......cuba bayangkan kalo time tu aku ngah pregnant.....mana nk kuar duit utk proses beli umah,mn nk spend duit utk sambut kelahiran org baru......mungkin org leh cakap setiap anak tu pembawa rezeki.....tp rezeki tu pun dtg dr Allah juga.....Allah nk beri rezeki kt seseorg tu pun Allah tau mana yg baik mana yg buruk......


sbb tu org leh senang cakap itu ini sbb mereka tk duduk kt tempat kita.....sbb setiap org tu dugaan dia berbeza2.....dan dugaan pun mengikut kemampuan diri masing2 gak....mmg betul org cakap bila kita kawen Allah sertakan sekali rezeki buat kita....tp rezeki Allah ni pelbagai....ada org baru kawen terus pregnant meaning Allah kurniakan rezeki zuriat dulu buat mereka.....sbb ada je kwn dan sepupu2 aku dh bertahun kawen,anak dh 2/3 tp masih lg menyewa.....bukan aku nk perlekehkan org yg menyewa ni....tp utk diri aku sendiri aku berfikir drp kita dok bayar bulan2 kt umah sewa bukan ke elok duit bulan2 yg kita bayar tu duit umah yg kita beli yg satu hari nnt akan jd hak milik kita juga.....dan alhamdulillah Allah makbulkan doa kami itu....alhamdulillah kami dh memiliki umah kami sendiri....tp ada org rezeki dia blum mampu lg nk membeli umah....hanya mampu utk menyewa je....tkpe tu bahagian mereka....itu rezeki mereka.....kita tkde hak nk pertikaikan rezeki mereka....kalo selama2 nye mereka kena menyewa je tu rezeki mereka....Allah dh tentukan setakat tu rezeki mereka....mungkin rezeki anak2 mereka lak ke utk dpt rumah sendiri yg selesa......kita tk tau sbb tu bukan keje kita....bukan kita yg tentukan rezeki org.....



sama juga kalo ada org baru kawen terus naik pangkat naik gaji,meaning Allah kurniakan rezeki dari segi perkerjaan dulu buat mereka....contoh mcm aku,dh nk masuk umur 3 series ni keje aku tk pernah la kekal....asyik bertukar2 keje je....kdg2 jelous gak tgk org keje stabil....dpt keje kerajaan....keje dgn mcm2 benefit....tp mungkin belum masa nye Allah nk kurniakan aku perkerjaan mcm tu....mungkin wat masa ni keje aku mcm ni alhamdulillah aku redha dan aku terima.....tp tidak sama sekali aku akn berputus asa utk berusaha.....


jadi bg sapa2 yg baca blog aku ni kalo masih tk dikurniakan zuriat, bersabar lah.....sbb setiap yg berlaku semuanye bersebab.....mungkin skrg kita tk nmpk hikmah nya....suatu hari nnt kita akan nmpk juga hikmah
nye....yg penting kena terus berusaha.....jgn mudah putus asa....peduli cakap2 org sbb lain org lain dugaan yg Allah turunkan wat kita....bila kita diduga meaning Allah sayangkan kita....Allah nk kita makin dekat dgn Dia.....apa pun yg kita usaha mesti ikhlas kerana Allah.....


bab jodoh pun begitu....ada org jodoh mereka cepat....ada org jodoh lambat....mcm aku ada je kwn2 yg masih tk bertemu jodoh yg sesuai.....kdg2 aku tertanya2 gak knp la kwn aku ni lmbt kawen....nk kata rupa tkde muka cantik badan cantik semua....bukan tkde org yg minat tp kenapa dia tk kawen2 gak.....benda ni kita berbalik pd ketentuan Allah gak.....mungkin belum sampai jodoh dia lg....mungkin Allah belum ketemukan dia pada org yg selayak dgn dia.......sama gak kes adik aku....ye lah sapa pun tk terkejut....berkawan dh lama...keluarga masing2 dh kenal...dh siap dh plan bila nk tunang bila nk kawen....tp kalo Allah kata itu bukan jodoh dia,wat mcm mn pun tk kan menjadi.....sedangkan org dh bertunang pun boleh putus kalo Allah cakap mereka tkde jodoh inikan pulak hanya baru berkawan je....sama gak hal perkahwinan.....kita pun tk tau setakat mana jodoh kita dgn husband kita....kita hanya boleh terus berusaha berdoa semoga dipanjangkan jodoh....


baru2 ni aku dikejutkan dgn berita seseorang yg aku kenal,anak dia terpaksa dikawen dgn kadar segera sbb anak dia dh pregnant 6 bulan....luluh hati seorang ibu bilamana anak yg ditatang bagai minyak yg penuh menconteng arang ke muka dia....dia cite dia sedih cara begitu anak dia bertemu jodoh...cara begitu anak dia kawen.....padahal dia dh berangan nk wat majlis kawen anak dia ni besar-besaran....dia ingat itulah satu2 nye anak pompuan yg dia ada akan bertemu jodoh dgn org yg kerja bagus,budak beriman,baik hormat org tua...tp sayang anak dia kawen diusia muda dgn lelaki yg bukan dia impikan.....tp nk wat mcm mn kan benda dh terjadi.....nasi dh jd bubur....berbalik juga pd ketentuan Allah....pasti ada hikmah setiap yg berlaku.....alhamdulillah si anak dh insaf dgn apa yg terjadi....bukan setakat si anak je yg insaf....si lelaki tu pun insaf.....disebabkan keinsafan ini juga si lelaki nk bertanggungjawab....diharap juga si mak dpt menerima ketentuan hidup anak dia....si mak juga harus bersyukur kerana si anak tidak buat perkara2 yg lg teruk contoh buang bayi or bunuh bayi ke....dosa berzina itu dh satu kesalahan tk perlulah ditambah dgn dosa membunuh lak.....sbb tu bg pendapat aku betapa berat nye dugaan yg kita kena pikul kita tetap kena bersyukur yg anak kita tk seteruk org lain yg dh berzina pastu membunuh lak....maksudnya Allah masih sayang lg kt kita....Allah duga kita tp Allah masih ringankan lg dugaan tersebut....mungkin sekarang anak kita menconteng arang ke muka kita....tp sapa tau satu hari nnt si anak yg menconteng arang tu la yg akan bela kita masa kita susah dan tua nnt....mungkin bg si mak pasangan si anak tu tk sesuai utk dia,tp pada pandangan Allah itulah yg sebaik utk diri dia.....



itulah dinamakan jodoh....jodoh tu tk kenal usia....jodoh tk kenal rupa....jodoh tk kenal pangkat....dulu aku terfikir gak knp aku dijodohkan dgn lelaki yg keje gaji kecik je....aku ada degree knp aku tk dpt lelaki yg setaraf dgn aku....tp skrg baru aku nmpk hikmah nye....aku ni kan jenis tk boleh suami keje balik lewat2 mlm....husband aku keje weekend pun aku dh bising.....ni pulak kalo kena keje balik lewat mlm ke kena outstation ke.....sbb tu Allah ketemukan aku dgn jodoh skrg....lelaki yg tk keje balik lewat malam...lelaki yg tk selalu kena gi outstation....tk dpt bayangkan kalo aku dijodohkan dgn lelaki yg gila keje....keje balik lewat mlm....outstation sana sini......mmg la best apa yg kita nk semua suami kita leh sediakan tp hati kita ni.....duit yg byk tkde gunanya gak kalo aku dok stress suami asyik busy keje je....sbb tu Allah jodohkan aku dgn suami aku skrg.....wlp dia bergaji kecik tp dia sentiasa ada bila aku perlukan dia....aku ni bukan lah sorang yg kuat dan kental sbb tu Allah jodohkan aku dgn lelaki hati yg kuat dan kental.....tp apa2 pun aku bangga dgn org yg suami dia busy keje balik lewat mlm....outstation sana sini....PJJ dgn suami...sbb aku tau org2 mcm ni sebenarnya hati dorang kuat dan kental....sbb tu diketemukan jodoh mcm tu....

begitu juga ajal maut kita....kita tk tau bila ajal akan menjemput kita.....ajal maut tk kenal usia....ari tu aku ada terbaca psl kisah seorang isteri dijemput ilahi pada usia 30an dan time tu anak ada 3,anak plg kecik umur setahun sebaya anak aku tu....hanya Allah je yg tau betapa luluhnya hati aku ni membaca kisah beliau....terus aku teringat kt aariz....aku cakap ngan husband tk dpt bayangkan kalo aku berada di tempat dia.....sian nye aariz kalo tkde ibu ayah....husband cakap tp kalo dh takdir hidup kita mcm tu sapa kita nk tolak takdir....ye lah ada org sakit bertahun2 tp masih pjg umur dia.....tp ada org kalo Allah dh kata dh sampai masanya dia dijemput ilahi sakit baru dua tiga hari pun dah dijemput ilahi.....


aku ni ada satu perangai yg akan panik bila sakit....wlp hanya demam biasa je aku mesti dh fikir jauh....aku selalu cakap ngan husband huhu takut la demam ni....kot la demam ni tanda kpd penyakit yg merbahaya....aku cakap la aku tk bersedia lg utk hadapi kemungkinan tersebut sbb aku tk bersedia lg utk dijemput ilahi....husband cakap ajal maut bukan leh ditangguh2.....kita dh bersedia ke tidak kalo Allah kata dh sampai masa kita, kita kena redha dan ikhlas menerima apa yg berlaku ini sebagai dugaan dr Allah....sbb tu selagi kita bernafas selagi tu kita perlu berusaha utk meningkatkan amal ibadah kita.....skrg ni aku cuba kuatkan diri aku sekiranya aku sakit anggap ini semua sebagai dugaan dr Allah....anggap sakit yg Allah turunkan kt kita sebagai penghapus dosa2 kita....dan seandainya ajal aku dh sampai aku kena redha menerimanya.....


apa pun kita kena berusaha....berusaha ikhlas kerana Allah....kalo kita lmbt diketemukan jodoh berusaha dan berdoa semoga Allah percepatkan jodoh kita....kalo kita lmbt dikurniakan zuriat kita berusaha dgn pelbagai cara disamping berdoa semoga dikurniakan zuriat....kalo still tk dpt keje yg tetap dan stabil berusaha mencari keje dan berdoa semoga kita dimurahkan rezeki....kalo kita nk beli umah ke kereta ke dgn niat utk kebaikan kita berusaha la dan berdoa lah semoga kita dimurahkan rezeki....jika kita sakit berusaha lah utk berubat dan berdoa semoga diberi kesihatan yg baik buat kita....selebihnya kita berserah dan tawakal kpd Allah....dan akhir sekali bila dh tawakal kenalah bersabar....jgn dh usaha dah doa dh tawakal kita terus mengharapkan doa dan usaha kita tu berhasil....kadang2 Allah nk kita berusaha berdoa bertahun2.....kdg2 dgn sekali usaha dan doa Allah dh nk makbulkan hajat kita tu....apa2 bersabar la....insyallah ada rezeki ada jodoh ada sirna yg menanti kita....cuma cepat dan lambat je.....sbb setiap drp kita ni dr dlm rahim ibu kita lg bab rezeki,jodoh,ajal,maut Allah dh tetapkan buat kita.....Allah dh tetap bila kita akan kawen,bila akan dpt anak,keje mcm mn kita dpt,bila ajal menjemput kita.....semuanya dh tertulis.....


aku hanya share apa yg aku rasa apa yg aku faham dan apa yg aku fikirkan....aku still belajar....byk benda yg aku tk tau....jd sekiranya ada ayat2 aku ni yg salah yg tk betul diharapkan sapa2 yg baca blog aku ni tegurlah kesalahan aku....tk salahkan kalo kita share ilmu yg kita ada....yg buruk dtg nya dr kelemahan diri aku dan yg baik itu dtg nya dr Allah.....


sekian....Assalammualaikum.....


p/s: dlm usaha utk dpt 2nd baby....tp utk persediaan 2nd baby tu kami ngah usaha utk memajukan ekonomi keluarga....selebihnya terpulang pd ketentuan Allah...kalo Allah kata dh sampai masa nye utk kami dikurniakan 2nd baby alhamdulillah....kalo tk usaha lg sehingga berhasil.....:)
yg penting tk nk dengar cakap org....org cakap kalo 1st baby lmbt dpt,2nd baby pun lmbt dpt....tkpe rezeki tu Allah yg tentukan....

0 comments:

Post a Comment