Friday, May 20, 2011 - 0 comments

pErBaiKi diRi dULu seBeLum mEngHajAti seSuAtu

salam jumaat semua.....bagaimana ngan hari anda ari ni?????hope ari ni memberi seribu kemanisan dlm hidup kita......hampir seminggu gak la aku tk update apa2 cite dlm blog ni kan....minggu ni merupakan minggu sakit bg aku......start dr ari isnin ari tu aku dilanda sengugut hingga la smlm badan dilanda angin degil yg tk mau kuar dr badan aku......spjg ari smlm dok sendawa and tekak rasa loya akhirnya muntah bila makanan masuk dlm perut.....mlm baru lega bila dh diurut oleh husband......seksanya bila badan kita ni byk angin ni kan......





pasal sengugut lak,actually tk ar heavy sgt sengugut aku tu cuma nye mmg terasa badan tk selesa serta emosi pun turut rasa tk selesa......sepanjang ari rasa mcm nk baring je......sepanjang ari tu jgn la ada yg cuba2 nk cuit2 aku mau kena maki hamun ngan aku.....biasa la emosi tk terkawal ari tu......hmmm sebaik 1 ari tu je aku berkeadaan mcm tu and satu hari tu gak la sepanjang ari aku dok terbaring je dlm surau.....tkde mood and rasa tk larat nk wat apa2 keje.....sebaik la PM aku baik org nye dan sgt2 memahami (biasa lah PM pompuan dan faham keadaan org pompuan yg sedang mengibarkan bendera merah ni).......





actually bln ni cik P aku tu dtg on time(tk ar on time sgt, still lewat but lewat sehari je).....cycle aku utk bln ni 32 day.......masa cik P dtg tu mmg aku hepi sgt2 sbb sejak kawen ni inilah cycle aku yg paling cun sekali iaitu 32 day......kalo tk sebelum ni mesti lebih dr 40 day.....adakah ni berkat pengambilan jus bidadari and berurut???????atau adakah ini disebabkan aku yg tk berapa nk fikir sgt psl pregnant2 ni menyebabkan aku tk stress and hormon pun stabil......apa2 pun aku still kena teruskan pengambilan jus bidadari and gi berurut lg lps abis cik P ni utk normal kan balik cik P aku tu yg agak kucar kacir sejak kawen ni.....aku kena monitor utk 3 bln berturut2.....kalo 3 bln berturut2 cik P ni dh ok,dtg pun dh on time, baru lah aku and husband akan fikir psl treatment utk pregnant ni......maybe akan berjumpa semula ngan gyne yg pernah aku jumpa time aku 'pregant' sblm ni.....maybe akan ikut je apa yg akan disarankan oleh gyne tersebut utk treatment pregnant ni.....





hmmm ayat aku kt atas tu mcm menunjukkan aku and husband mcm dh give up je.......u all jgn salah faham......bukan nye aku and husband dh give up cuma nye we all tk nk stress2 sgt fikirkan psl masalah ni........actually aku ngan suami dh berbincang and we all dh decide utk berusaha secara relax utk memperoleh zuriat......kami tk mau terlalu stress utk proses memperoleh zuriat ni......skrg ni kami byk berserah pd kekuasaan Allah berserta usaha setakat termampu kami disamping tk putus2 berdoa.....berserah bukan bermakna kami dh menyerah kalah dan bergantung terus pd takdir cuma nye kami tk nk terlalu stress memikirkan hal ni.....dlm diri kami skrg ni hanya terpahat istilah "kalo ada rezeki kami insyallah Allah akan bg......selebihnya biar lah Allah yg tentukan apa yg terbaik utk kami kerana hanya DIA yg tau apa yg terbaik utk hambaNYA".........sabar kunci utama kami skrg ni.......kami tetap berusaha semampu yg kami boleh lakukan sbb kami yakin Allah tk kan membebankan seseorang hambaNYA diluar dr kemampuan diri hambaNYA.......





kami tk nk stress2 memikirkan kaedah rawatan yg memakan beribu2 ringgit tu.....bukan bermaksud kami berkira tentang duit dlm proses utk memperoleh zuriat ni cuma nye kami sedar dimana tahap kemampuan kami......bg mereka yg berkemampuan mmg akan ckp utk memperolehi zuriat tidak boleh berkira psl duit.....tp mcm mn lak ngan kami yg berpendapatan sederhana ni.......kami perlukan berbulan2 malah bertahun agak nye utk kumpul duit utk membuat rawatan tersebut.....sbb tu kami ambik keputusan tk nk terlalu gelojoh dlm berusaha ni......kami nk relax2 dan tk mau tertekan dlm berusaha ni........apa yg kami lakukan skrg ni kami still meneruskan kehidupan seperti biasa.......we just follow the flow yg telah Allah rancanakan kan kpd kami.......insyallah rezeki seseorang tu telah ditetapkan sejak azali lg.....cuma kami kena bersabar dan terus berusaha semampu yg boleh utk memperolehi rezeki Allah dan berserta ngan berdoa berdoa dan terus berdoa.......





BERDOA
........sebut mcm senang kan......tadah tangan and berdoa ngan sepenuh hati apa yg kita hajati kpd Allah......tp kdg2 aku terfikir gak aku ni berdoa tp aku faham tk apa yg aku doa kan.....aku faham tk apa yg aku minta sebenarnya dr Allah.......yg penting sebenarnya aku ikhlas ke sebenarnya berdoa kpd Allah......ke berdoa semata2 mengikut apa yg org lain lakukan dlm proses utk memperolehi cahayamata tp hakikatnya aku tk tau samada aku benar2 ikhlas ngan apa yg aku perkatakan setiap kali aku berdoa......kdg2 aku terfikir gak layak kah aku ni meminta dr Allah utk dikurniakan aku zuriat sedangkan aku tk pernah meminta ampun atas kesalahan dan dosa2 aku........aku terfikir pernah tk aku sblm ni cuba wat solat taubah sepenuh hati memohon ampun dan membersihkan diri dr segala dosa........adakah aku hanya mengingati diri NYA time aku dlm kesusahan je??????........





hmmm rupanya byk lg yg perlu diperbetulkan dlm diri aku ni.......mcm mn nk mendidik anak kalo diri sendiri tk betul kan.....aku tk cakap aku ni jahat sgt dan aku tk cakap aku ni baik sgt.....biasalah selagi kita bergelar manusia selagi tu kita dihasut utk melakukan dosa.....samada dosa yg kita sedar mahupun dosa yg kita tk sedar......sebab tu skrg ni husband ckp ngan aku kita jgn hanya berdoa meminta utk dikurniakan cahayamata tp kita bersihkan diri kita dulu drp dosa2 kita......kita nilai balik diri kita ni cukup ke tak amal ibadat kita pd yg Maha Esa......kita nilai balik kita ni berjaya tk menjalankan tanggungjawab kita kpd yg Maha Esa......





itu dosa kita dan tanggungjawab kita kpd yg Maha Esa........mcm mn lak tanggungjawab dan dosa kita sebagai isteri kpd suami kita.......terfikirkah kita adakah kita ni dh menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang isteri secukupnya kpd suami kita......terfikirkah kita apakah suami kita redha ngan setiap apa yg kita lakukan......terfikirkah kita ada tk kita memohon ampun kpd suami kita terhadap segala kesalahan2 yg kita lakukan samada kita sedar mahupun tidak.......adakah cukup sekadar memohon ampun dan maaf kpd suami setiap kali menjelang hari raya......sia2 je kita sebagai isteri beribadat dan berdoa kpd Allah sedangkan suami kita ada berkecik hati dan menyimpan perasaan terhadap kesalahan kita......redha suami tu penting utk kesejahteraan hidup kita......aku akan cuba memperolehi keredhaan suami utk mendapat keredhaan Allah Yang Maha Esa......





hmmm bagaimana lak ngan ibu ayah kita.....ye kita sebagai seorang perempuan apabila kita telah mendirikan rumahtangga tanggungjawab dan ketaatan yg kita kena utama kan adalah kpd suami kita......tp dh berkahwin tk bermakna kita buang terus ibu ayah kita kan......kita still boleh menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang anak selagi suami kita mengizinkan.....sama seperti aku, aku akn terus berbakti dan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak kpd kedua ibu bapa aku selagi aku mendapat keizinan dan keredhaan dr suami aku sepanjang hayat ibu ayah aku.......begitu juga kpd kedua ibu bapa mertua aku......aku akan cuba menghormati kedua ibu bapa mertua mcm ibu bapa aku sendiri kerana tanpa mereka maka tkde lah suami aku yg skrg ni......aku yakin berbakti kpd org tua byk ganjaran yg kita perolehi samada di dunia mahupun di akhirat nnt......agar doa org2 tua kita dpt membantu kita memperolehi apa yg kita hajati.....insyallah.......




ok lah dh byk sgt dh aku membebel ni......tp korang jgn salah faham.....aku menulis ni sebagai peringatan utk diri aku sendiri....kalo korang rasa nk ambik ia sebagai ingatan utk korang pun tk salah.....kalo korang rasa apa yg aku tulis ni tk betul abaikan je lah....apa2 pun yg baik itu dtg nye dr Allah,yg buruk dtg nye dr kelemahan aku sebagai hambaNYA.......sekian wasalam.....




p/s:tazkirah utk diri sendiri di hari jumaat yg mulia ini......semoga kehidupan kami suami isteri mendapat keberkatan dr NYA.......insyallah.......amin......

0 comments:

Post a Comment