Friday, June 3, 2011 - 0 comments

biRthDaY HubbY part 2:

salam semua.....alahai dh ptg2 gini ngan mata yg berat ni rasa mcm malas lak aku nk mengarang ayat nk update blog ni.........tp tkpe la aku gagahkan gak diri ni utk abiskan episod kesah birthday suami aku smlm.......so kalo ada ayat2 aku yg berterabur tu harapi dimaafkan la eh.....ok la malas la nk wat intro pjg2.......kita terus kpd intipati cerita eh.....




ok seperti yg tertera pd entry sblm ni aku ada cite psl birthday hubby aku smlm 2 jun 2011......utk entry part 1 smlm aku byk berahsikan apa sebenar nye surprise yg aku lakukan sempena birthday hubby smlm.....ok la surprise yg aku dok cite psl 'benda' tk menjadi sampai aku kena wat 2 kali tu ialah

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

tadaaaaaaaaaaa.......homemade birthday cake for my hubby......





ok meh aku story kesah disebalik terjadi nye birthday cake ni......actually tk terfikir pun nk wat kek ni......ingat birthday hubby tahun ni aku nk beli baju ke seluar atau apa2 barang la......sekali tu idea nk wat kek ni tercetus slps ada nye kedai yg menjual peralatan2 kek (aku rasa aku ada cite kt entry2 sblm psl kedai kek ni,hmmmm tk sure lak pulak).....kt kedai kek tu siap ada jual tepung utk wat kek.....melalui tepung yg dijual kt kedai tu mmg mudah la kalo korang nk wat kek.....just tambah telur,air dan minyak.....sblm ni aku ada try beli tepung kek utk kek coklat.....time tu aku wat masa adik aku bertunang.....alhamdulillah time tu menjadi.......wat dh ar senang, sedap lak kek tu.....mmg ramai org puji la.....pastu utk birthday husband aku kali ni aku ingat nk try wat kek span sbb memandangkan ada jual tepung utk kek span......tp husband aku tiba2 lak dia kata dia nk kek pisang......eh silap dia tk ckp dia nk kek pisang......tp ayat dia lebih kurang gini la.....


"syg ni sejak dr mula kita kawen,asyik ckp nk wat kan abg kek pisang je......tp dh nk dekat 2 tahun kita kawen tk siap2 pun kek pisang tu......."





ambik ko sekali laki aku dh bersuara......so utk nk memenuhi impian suami aku ni,aku pun plan nk wat kek pisang.....pastu ada akak kt opis aku ni dia pernah try tepung kek span kt kedai kek aku ckp td tu......dia try wat kek strawberi......tp dia kata dia guna perasa strawberi yg ala2 mcm esen vanilla tu....dia kata guna perasa strawberi pun dh sedap.....mmg dh terasa strawberi nye.....dia suruh aku try cari perasa pisang lak.....aku cari2 mmg jumpa.....tp aku rasa mcm tk puas hati je kalo tk nmpk sendiri pisang tu kt kek......pastu try la wat experiment hancur kan pisang dan masuk kan sekali dlm adunan kek tu.....sekali tu ambik ko,kek aku tu tk menjadi.....tk menjadi sbb apa tau.....sbb dia melekat kt loyang (padahal aku dh griss kan loyang tu ngan butter lg).........bkn setakat melekat tp lembik lak tu kek tu.....frust gila la 1st try aku tu.....tp sebaik la masa 1st time try tu aku wat 2 hari sblm birthday husband aku......so ada masa lg la utk aku try wat kali ke 2.......





2nd time try aku mmg insaf la tk mau letak pisang lg.....aku just letak perasa pisang lak.....time utk 2nd time try ni aku kurang kan telur........sbb aku rasa mcm tk logik je utk adunan yg kecik guna sampai 5 biji telur.....sekali tu ambik ko jadi mmg jadi.....tk melekat dh kt loyang.....tp kek aku jadi keras dan tk gebu......huwaaaaaa nk nangis dh aku time tu.....dh ar masa 2nd time try ni,mlm sblm birthday husband aku......aku dh ar plan nk wat surprise kt husband tepat kol 12 mlm.....tp disebabkan kek tk menjadi wat kali k2,ngan aku dok menjerit2 stress nye terus surprise tu kantoi ngan husband.......dia ingat apa lak aku dok wat kt dapur tu rupanye wat kek.....aku dh mcm nk buang dh kek tu......sekali tu husband aku ckp try je la deco.....aku dh hilang mood dh nk deco.....sekali hubby aku yg sendiri turun padang wat decoration kek tu.....lps dh deco ini lah hasilnya...........

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

sekali dh deco cantik lak kek tu......apa lg terus semangat nk teruskan acara memotong kek tepat kol 12 mlm.....time siap kek ni betul2 lg 1/2 jam nk ke 12 mlm.....so kira nye menjadi gak la hajat aku nk suruh hubby potong kek tepat kol 12 mlm.....yg psl potong kek kol 12 mlm tu mmg hubby terkejut......dia ingat aku just nk wat kek je.....dia tk sangka lak sampai aku dh beli siap2 pisau utk dia potong kol 12 mlm.....hehehe kiranye menjadi gak la surprise aku kan......






ni kek aku sblm dideco.....luar nmpk mcm jadi je kan.....mcm tkde apa2 kan......bila aku potong tgk isi dlm kecewa aku,keras kek aku.......dh ar kek tk naik....bantut mcm tu je.......aku rasa mmg tk leh suka2 hati je la nk ubah resipi yg dh siap tulis kt plastik tepung kek tu.....mmg kena ikut sebiji sebutir apa dia tulis.....huhuhu.......







ni time potong kek......hubby ckp wlp kek tu tk menjadi seperti yg diharapkan,dia tetap rasa terharu ngan hasil kerja aku ni.....wah aku lak touching dengar ayat hubby ni.....







ceh aku pun nk menyelit gak.....tgk ar muka kepenatan aku bertungkus lumus menyediakan birthday cake utk hubby......







bab potong kek td tu semuanye berlaku dirumah aku sendiri........we all berdua je yg celebrate.....tu celebrate tepat kol 12 mlm.....keesokan hari nye mean smlm,aku ngan berbesar hati nye belanja hubby dinner kt 'Flaming Steamboat Buffer Danau Kota'........




ok bab dinner ni pun ada cite disebalik nye tau.....ok actually aku konon2 nk wat surprise utk hubby.....aku ingat nk apply cuti time birthday hubby tu (apply cuti tanpa bgtau hubby)......aku ingat nk cuti nk dok umah nk masak lak utk hubby.....plan nk masak seafood la.....ikan bawal 3 rasa,kerabu sotong,kailan ikan masin ngan butter prawn (tp semua bahan2 mentah tu akan aku suruh hubby beli la sblm hari kejadian) ........wlp byk lauk tu aku tk reti masak,ingat nk study la sblm masak.........sekali tu hubby bgtau suruh aku standby cuti utk bln 7......sbb bln 7 nnt maybe we all kena balik kmpg.....maybe adik ipar nk bertunang.....and kemungkinan gak mertua aku nk dtg kl sbb adik ipar nk konvo bln 7......so kalo terdesak hubby suruh ambik cuti bln 7.....huwaaaaaa dh ar aku ni balance cuti ada ciput je......bln 6 ni dh ar nk apply 2 ari cuti for our vacation......pastu balance cukup2 utk raya.....so nk tk nk terpaksa la berkorban tk jadi ambik cuti time birthday hubby......




pastu bila plan yg dh disusun elok tk menjadi......nak tk nk terpaksa plan benda lain.....dh ar time tu ada masa seminggu je lg birthday hubby.....puas la aku dok tny kwn2.....last2 akak opis aku cadangkan gi mkn steamboat kt flaming ni........so aku pun dok ar google psl flaming ni......rata2 feedback semua nye positif......akak opis aku tu pun recommend kan tempat tu......so malas nk fikir pjg aku pun terus call flaming steamboat and terus booking table.......tp benda ni tk leh la nk wat surprise kt hubby sbb dia yg drive kan.....so kena la bg kerjasama......ye la nk suruh hubby drive kena la bgtau nama tempat......so boleh la dia survey jalan dulu.....nk harapkan aku yg drive mmg tk akan sampai la ke sana......so ke flaming steamboat la kami mlm td......sebaik la steamboat2 ni favorite hubby aku......so tk dpt wat surprise dpt belanja benda yg dia suka kira ok la kan......






keadaan di dlm flaming steamboat ni......ni ruangan buffer mknn......






ni sekitar tempat mkn.......







aku sblm ke sana dlm kepala otak aku ni dok fikir abc ni je......so sampai2 sana mmg terus serbu abc ni la.....ni 1st round aku wat abc.....1st round ni tk menjadi sgt......ais tu cepat cair......tp rasa sedap......






lps abc aku ambik seafood ni lak......yg mcm pjg2 tu aku tk tau nama dia apa......tp kalo kt bagan lalang org pgl pepahat.....yg ni mmg favorite hubby aku la.....ntah berapa byk dia ambik pun aku tk tau......






ni 2nd round aku ambik seafood.....udang dia sgt2 la fresh.....






korang tgk aku mkn udang tak toleh kiri kanan dh.......sedap sgt......buruk lantak btl aku ni.....







lps tu aku try ambik mee suah........sbb dh lama tk mkn mee suah,mee suah kt sana pun aku rasa sedap......tp mmg kuah steamboat tomyam tu sedap pun......







then aku ambik hotdong dan bebola ni lak.....ada hotdog yg dlm dia cheese lg.....hotdog pun ada mcm2 hotdog kt sana......






ni hotdog yg digoreng......kentang goreng pun ada......selain seafood dan bebola ni,ada gak hidangan nasi goreng,mee goreng,ayam goreng dan gak ayam masak ala2 rendang gitu......ayam yg masak ala2 rendang ni mmg sedap......sampai 2 kali gak ar aku bertambah.....






asyik gmbr mknn yg aku ambik je,mana mknn hubby aku lak......hehehe encik suami nye gmbr mknn tk sempat ambik sbb suami aku ni cepat gila dia menghabiskan mknn dia......so gmbr dia merebus mknn je la aku sempat capture.......






dan sisa2 mknn suami aku.........






agak terkejut aku bila suami aku minta aku wat kan dia abc.....laki aku ni mana layan sgt abc ni.....smlm agak nye dia terliur kot tgk aku mkn abc ni.....tu yg dia suruh aku wat.....hubby ckp aku wat abc sedap......kehkehkeh......






tgk hubby mkn abc aku jd terliur balik......apa lg 2nd round la aku wat abc utk aku.....kali ni aku letak byk jagung,kacang and coklat.......sedap.....baru puas mcm ni.....






see perhatikan aku yg lahap menikmati abc.......






yg ni aku try ambik ice cream dia......ice cream pun byk pilihan yg ada.....aku tambah coklat dan kacang kt ice cream ni......









ni lak biskut dan coklat........






ni kuah pencicah.....kt sana mcm2 kuah pencicah ada......yg aku ambik ni kuah blackpaper,sos cili and sos cili bawang putih ke halia aku pun tk ingat.....







dah kenyang time utk bergmbr lak........






see aku yg terlebih excited dpt mkn steamboat......gelak besar hubby aku ckp.......






muka kekenyangan kami.........






ok dh kenyang melantak hampir 2 jam sampai masa nye kami nk pulang.......mmg sgt puas hati la mkn steamboat kt flaming ni.....so far aku dh try 3 tempat yg berbeza......1st kt red work bandar baru bangi......2nd kt maeps serdang......and 3rd kt flaming ni.......so far mmg flaming ni la jadi pilihan aku......hubby pun suka flaming ni.....cuma nye hubby kta kalo nk tempat yg tenang tk crowded dia akan pilih maeps......tp dr segi kualiti mknn hubby pilih flaming......aku tetap pilih flaming......hehehehe korang nk tau sbb apa aku pilih flaming......sbb tkde kucing.......hahahaha......tp sbnr nye ada gak tau kucing......tp sebaik time tu aku dh nk balik dh.....tp aku rasa kucing tu sesat kot.....tiba2 je masuk dlm restoren......tp kalo dok kt luar restoren aku rasa mmg risiko utk ada kucing......we all smlm dok kt dlm restoren......







ok la itu je cite kesah sambutan harijadi hubby aku utk tahun ni......birthday aku sudah......birthday hubby pun sudah......lps ni tgu our 2nd anneversary lak bln 10 nnt.....so kena start fikir nk wat apa la utk anneversary nnt......apa2 pun u all doakan la kesejahteraan rumahtangga kami dan semoga kami sentiasa dimurahkan rezeki serta kesihatan yg baik......doakan gak semoga kami dikurniakan zuriat yg soleh dan soleha.......amin.......tq semua kpd yg sudi membaca celoteh aku dlm blog ni......



sekian.......wasalam......




p/s:pejam celik pejam celik ari ni dh masuk 1 rejab kan.....mean tk lama lg dh nk berpuasa......so dh kena start prepare utk raya lak ni....thn ni aku ingat nk beli kain dan tempah baju......so harus la start prepare dr skrg kan.........



0 comments:

Post a Comment