Tuesday, April 20, 2010 - 0 comments

kEtUPaT SoToNg........

Salam semua.....mcm mn anda-anda semua (huhu bajet mcm ramai lah baca blog aku ni) sihat tak? kalo tk sihat cepat2 lah gi klinik.....skrg ni mcm2 virus penyakit ada di sekeliling kita....so lebih baik mencegah drp merawat...ok2 ari ni aku bkn nk cite psl sakit2 ni.....alhamdulillah me and hubby sihat....ari ni aku nk cite betapa teruja nye aku dpt mkn ketupat sotong ari ni.....pg td adik ipar yg baru sampai drp kmpg sampaikan kiriman drp my MIL kpd aku and husband ketupat sotong.....tk sempat aku nk rasa kt umah pg2 td so sampai2 je opis aku pun tanpa membuang masa terus ngap itu ketupat sotong....akhir nye dpt gak aku rasa ketupat sotong versi kelantan ni....



actually sblm ni hubby asyik dok cite je kesedapan ketupat sotong ni kt aku....aku srh hubby wat asyik tkde masa je nk wat....at last dpt jugak aku rasa ketupat sotong ni yg di import drp kelantan hasil air tangan my MIL.....ok jgn ada yg kata aku mengidam nk mkn ketupat sotong lak sbb nye aku belum pregnant lg mcm mn nk mengidam and aku baru je bebas drp bendera jepun smlm dan mustahil lah kalo aku pregnant kan.....hehehehe....



ok berbalik pada cite ketupat sotong....apa yg aku tau ketupat sotong ni ada byk versi....setiap versi lain2 cara masakan nye dan rasa nye.....tp still mengekalkan konsep sotong,santan dan beras pulut.......hubby kata ketupatkan berasaskan pulut.....that why dinamakan ketupat....ketupat sotong ni apa yg aku tau sotong disumbat ngan pulut dan mkn ngan kuah....sotong tersebut perlu lah sotong yg besar....lg sedap kalo sotong fresh lg....bg versi kelantan ni rasa dia manis dan warna kuah dia warna coklat gelap2 sbb kuah dia dimasak dgn gula merah.....bg versi terengganu lak ketupat sotong ni kuah dia warna putih sbb tk guna gula merah tp guna helba dan bawang (aku tk pernah rasa lg versi terengganu)....dan kalo tak silap aku ada versi sarawak gak kan iaitu kuah dia mcm warna kuning2 gitu mcm rasa rendang (if i not mistake la)......



ok bg aku yg 1st time rasa ketupat sotong ni apa yg aku boleh ckp rasa nye mmg sedap....wlp versi kelantan ni manis sikit tp my MIL wat tk manis sgt....so mmg sedap lah utk dimakan...hmmm tk tau la pendapat org lain....bg aku mmg sedap dan kalo boleh nk srh my MIL wat lg kalo aku balik kmpg nnt (hmmm tk tau lah aku suka ketupat sotong ni sbb aku mmg hantu pulut dan sotong).....nyum nyum nyum masih terasa lg kesedapan ketupat sotong tu....tp sori lah aku tk sempat nk ambik gmbr ketupat sotong tu....tp aku ada contoh gmbr yg aku cari dlm internet....gmbr nye lebih kurang mcm ni lah....



sotong yg dlm nye disumbat ngan pulut dan kuah nye berwarna coklat gelap.....





pulut yg disumbat dlm sotong.....




ok utk mengetahui mcm mn cara2 nk wat ketupat sotong ni sila google sendiri resipi ketupat sotong ni ye......hehehehehehe.....tujuan aku wat entry ni bkn nk bg resipi mcm mn nk wat ketupat sotong tp nk cite kesedapan ketupat sotong yg berjaya membuat aku begitu teruja pg2 ni.....hehehehehe......ok lah nk stop membebel byk2 psl ketupat sotong ni kt sini.....nnt sapa2 yg baca entry ni meleleh lak air liur dia....hehehehe....aku yg dok menaik ni pun dh terliur mcm mn ni.....ketupat sotong dh abis......ada aku paksa hubby wat ketupat sotong ni lg ari ni.....hehehehe....ok semua....thank kerana sudi membaca entry yg bisa membuat air liur anda meleleh.....hingga jumpa lg.....babai.....wasalam....



p/s:hmmmm psl mkn pun nk cite dlm blog.....apa lah ko ni iba....patut lah badan membesar bagaikan juara....24 jam asyik fikir psl mkn je.....hehehehehehe....

0 comments:

Post a Comment