Tuesday, April 29, 2014 - 0 comments

muhammad aariz 1 tAhuN 8 BuLaN

Assalammualaikum......

sekejap je dh nk masuk bulan 5 kan.....smlm 28/4 aariz genap 1 tahun 8 bulan......lg 4 bulan dh nk 2 tahun dh anak aku tu.....Ya Allah cepat nye masa berlalu.....pejam celik pejam celik aariz dh nk masuk 2 tahun dh.......3 tahun aku dan suami menunggu kehadiran anugerah yg tk ternilai ini.......suka duka cabaran dugaan mengandungkan aariz masih segar dlm ingatan aku.......saat2 kelahiran aariz jgn ckp la sampai skrg rasa mcm baru smlm je kena induce......rasa mcm baru smlm je sakit contraction......rasa mcm baru smlm je bagaimana bertarung nyawa di dalam labour room......rasa mcm baru smlm je melalui tempoh berpantang......rasa mcm baru smlm je pegang aariz yg masih merah......kini alhamdulillah aariz membesar dgn sihat dan sempurna seperti kanak-kanak yg lain......


kini makin hari makin byk akal dan makin bijak.....kdg kala menguji kesabaran kami.....kdg kala menjadi penghibur kami di rumah.....tkde dia kt umah rasa sunyi.....tinggalkan dia lama2 pun dh rasa rindu.......kdg2 rasa mcm tk percaya je dh ada anak.....ye la 3 tahun kami menunggu......kdg2 rasa mcm tkde harapan je utk ada anak.....tu la bila anak dh ada depan mata rasa mcm tk percaya je.....sapa yg senasib ngan aku ni tau la mcm mn prsn nye bila anugerah yg berharga ni kita menanti bertahun-tahun bila dh ada depan mata tak terungkap dek kata-kata......cuma harapan aku agar terus diberi kesempatan utk membesar dan mendidik aariz menjadi anak yg bijak dan soleh......



gmbr smlm.....smlm pengasuh aariz minta cuti emergency sbb anak dia accident.....sebaik husband aku keje government.....cuti byk.....so husband yg cuti smlm jaga aariz.....tp pg tu husband ada hal sikit nk diuruskan.....so antar la aariz umah mak aku.....ni time baru bangun tido.....tgk tok ayah dia nk smbhyg dia pun sibuk ambik kopiah.....

dia kalo dtg umah mak aku benda yg plg suka main ialah kopiah ayah aku....tu tgk la tu berapa lapis kopiah dia pakai.....siap kt tangan ada tasbih lg......

selain kopiah kalo kt umah mak aku dia tk main telefon ni mmg tk sah......

satu lg suka main tapis besen tok ibu dia......bila aariz dtg umah mak aku mmg umah jd huru hara la......


 
skrg kuat merajuk kuat memerontak....kalo apa yg dia nk kita tk bg gini la jadi nye.....menangis......ni baru lepas nangis la ni....apa ntah aku tk bg dia main......kalo kt umah mak aku mmg kena sentiasa monitor takut dia masuk dapur ke bilik air ke....kalo umah aku tkpe sbb dapur aku pasang pagar.....bilik air pintu sentiasa berkunci.......

ni gmbr baru2 ni yg dia demam......time ni dh kol 12 mlm....dia tido asal nye.....ntah mcm mn kol 12 mlm tu dia bangun....bangun2 nangis nk tgk upin ipin....mula2 aku malas nk layan ingat dia ngingau.....last2 nangis tk berhenti buka kan la gak......dh buka upin ipin  terus tk nk baring.....nk duduk....dia takut dia tertido.....aku tk ingat sampai kol berapa dia duduk mcm ni.....kol 12.30 aku dh hanyut dh.....babah dia la yg teman kan dia.....tu yg skrg dia dh jadi bbf babah dia.....sikit sikit babah....semua babah.....

ni gmbr mlm td.....bila siang dia tk reti dok diam.....main je.....aktif je.....mlm kol 9 dh jadi layu mcm ni.....ni ngah tunggu masa je ni dia nk hanyut......

 ni gmbr ari ahad baru-baru ni.....kalo kita nk suapkan jgn harap la dia nk buka mulut.....bila mkn sendiri ada la gak yg masuk mulut wlp kuantiti yg keluar dr pinggan lebih byk drp yg masuk dlm mulut.....masa umur aariz setahun 7 bulan aariz baru pandai minum guna straw....ye dia mmg lambat sikit pandai minum air guna straw......bila dh pandai guna straw ni baru la aku beli kan dia vitegen......

 tp plg sayu aku tgk muka dia time dia tido la.....bila dh aktif sgt bermain bila dia tido aku tgk mcm penat sgt je muka dia....terus dtg prsn kesian dan sayu tu........



 last sekali antar gmbr2 dia yg wat aku geram dgn kecomelan dia ni......eiiiiii aariz knp awak ni comel sgt ni.....

ni video aariz merajuk....merajuk sbb aku ada tercakap ngan dia kalo dia mkn nnt lps babah smbhyg maghrib babah bawa gi jln.....tk sangka dia ingat.....lps babah dia smbhyg maghrib dia kt rak kasut dok kut kut (read:kasut).....bila babah dia tk nk tu yg dia menangis merajuk tu.....

yg ni lak dia merajuk sbb aku marah dia sbb baling2 hp.....dia kalo merajuk mmg suka gi dok tempat tersembunyi mcm ni.....


gitu lah antara perkembangan terbaru muhammad aariz....yg paling ketara adalah kuat merajuk dan memerontak.....mulut pun boleh tahan dh byk benda dia pandai ckp.....cuma still tk pandai buat ayat lg.....nk apa2 sebut satu2 je....dah pandai nk berkawan.....pantang nmpk playground menggelupar nk gi main.....byk sgt main mkn je skrg ni makin kurang.....dulu nugget ke sosej ke suka la gak.....skrg benda2 mcm tu pun dia tk suka......tp kalo jajan or gula2 or coklat mmg dia suka.....kalo gi kenduri kawen ke or birthday party ke kalo org bg dia goodies bag,dia tau je apa yg ada dlm dulu.....dah pandai buka sendiri kdg2 goodies bag tu.....jajan2 tu pun dia dh pandai gigit plastik tu utk buka.....bila tgk byk benda dia dh pandai ni mmg rasa mcm tk caya je zuriat yg dinanti2 kan selama 3 tahun ni dh makin membesar menjadi anak yg sempurna,bijak dan soleh.....dulu baby....tk lama lg dh nk jd kanak2 dh anak aku ni.....



syukur alhamdulillah dgn anugerah dan nikmat yg diberikan ini.....apa2 pun semua ini hanyalah pinjaman semata.....selagi masih dipinjamkan selagi tu kita wajib hargai harta yg Allah anugerah kan ini......bg mereka yg masih berusaha teruskan usaha....yakinlah semakin kuat kesabaran kita semakin Allah sayang kat kita.....jgn pernah putus asa ye kwn2.....teruskan usaha tanpa jemu.....sekiranya kita rasa dh setahun kita berusaha tkde hasil,fikirlah org yg dh 5 tahun 10 tahun masih sabar dan terus berusaha......Allah kalo nk beri rezeki ni tidak kira masa dan tak kira sapa pun kita,pangkat kita dan keturunan kita.....yg penting usaha kita,sabar kita dan tawakal kita kepadaNYA.....in sha Allah rezeki itu akan jadi milik kalian juga satu hari nnt.....



p/s: berdebar nk menunggu minggu depan....2 minggu lepas aku dh wat pregnancy test.....result negatif.....gi klinik doktor scan ternyata mmg tkde apa2 kt rahim aku.....doktor tny nk ambik ubat turun period ke tidak....doktor ckp ubat turun period tu tk kan beri kesan sekiranya kita pregnant.....mean kalo mkn ubat tu sekiranya kita pregnant tk akan buat kita gugur la......ubat tu kena mkn 3 mlm berturut2.....lps mkn tunggu dlm masa 2 minggu.....kalo tk period gak kena repeate pregnancy test and kalo result pregnancy test negatif kena dtg klinik doktor nk scan......so ari jumaat ni genap 2 minggu dr tarikh aku mkn ubat turun period tu.....kalo tk period gak ari isnin depan kena gi klinik la....hanya Allah je tau prsn aku skrg ni.....risau ada berdebar2 ada takut pun ada......doakan yg terbaik utk aku juga ye kwn2......





0 comments:

Post a Comment