Friday, June 10, 2016 - 2 comments

juAdAh pUaSa & SaHuR 2016 : parT 1

Assalammualaikum...

hari ni dh 5 hari kita puasa..bila puasa time keje ni cepat je la rasa..tup tup dh 5 hari..tup tup dh nk raya..aku smlm baru start puasa..awal2 dh 3 hari Allah bg cuti..ada keberangkalian utk cuti lg ni hujung ramadhan nnt..utk minggu pertama ni stamina masih byk lg..so roh rajin nk masak tu masih berkobar2 la..kuih setakat ni tk beli lg..masih buat lg..masuk minggu kedua ketiga nnt tak tau la..meh aku tayang sikit juadah2 yg aku masak utk berbuka dan sahur utk day 1 sampai day 4 smlm...





juadah berbuka day 1..kuih onde onde,ulam dan sambal belacan,kerutub ayam pencen..semua juadah masak sendiri..ni 1st time aku wat kerutub ayam guna rempah kerutub dari kelantan..selalu aku wat gulai ayam guna rempah cap awang terbang dari kelantan..kebetulan ari tu mak mertua ada bg rempah kerutub,then masa kenduri mertua nk gi umrah aku ada tgk step2 nk wat kerutub ni,tu yg saje try tu..alhamdulillah husband makan 3 pinggang u all...husband tny aku : "sayang ni org kl ke org kelantan"..hehe faham2 je la maksud dia tu...

utk sahur ulang lauk yg sama je...

ni lah rempah kerutub yg di datangkan khas dari kelantan..senang je nk wat kerutub ni..tumis rempah 4 sekawan,then bawang merah,bawang putih dan halia yg dihiris (yg ni kena byk..bawang merah lg byk lg sedap)..tumis sampai bawang agak garing..then masukkan cili giling..aku ada tambah sikit bawang merah,bawang putih dan halia yg diblend..bila cili dh pecah minyak,masukkan rempah kerutub ni..utk 1/2 ekor ayam aku guna 1 paket rempah kerutub ni..tumis sampai rempah masak..then masukkan ayam,air dan gula nisa (gula melaka)..seelok nye guna ayam kampung,itik atau ayam pencen lg sedap..lepas ayam agak2 lembut baru masukkan santan dan asam keping..perasakan dgn garam dan gula ikut suka..




menu berbuka hari k2..ada sayur bayam goreng dgn sotong,ada kuih sagu,ada air honey lemon,ada ikan talapia steam..semua pun masak sendiri..husband gadu tk sedap badan mcm nk demam tu yg aku cepat2 wat honey lemon bg dia minum..sejak aku amalkan honey lemon ni alhamdulillah la demam,selsema cepat kebah..

utk sahur aku bakar ikan selar dgn wat kicap potong lada dan bawang...



utk berbuka puasa hari k3 aku masak paprik sayur campur udang,ikan kerisi goreng dan agar-agar mangga..agar-agar mangga tu tk menjadi sangat sbb mangga yg aku guna tk berapa nk manis..kalo lg sedap guna mangga harum manis...nk wat senang je..resipi asal guna laici..laici tkde kt umah..mangga je ada kt umah tu yg guna mangga..tk sangka lak mangga tu masam...dh terbuat mkn je la...tp tu la wat agar-agar ni guna satu pek agar-agar tali tu punya la byk dpt..yg mkn kt umah tu aku ngan anak2 je..husband kurang sikit..jenuh la nk menghabiskan..semlm pun repeate lg mkn..rasanya ari ni pun kena repeate lg la selagi tk abis...hehe...



utk sahur aku masak ikan kerisi goreng dan telur dadar je...budak kt atas ni pun bangun sahur gak..tp ngacau je lebih..kol 4 dia dh bangun dok kejut aku dan husband..ni la padah je kalo bg dia tido awal..kol 9 dh tido mn tk bangun awal...


ni menu smlm..dan smlm wat pertama kali nye aku dan husband gi pasar ramadhan..smlm aku masak sup ayam pencen je sbb aku nk mkn sup dgn mee suah..satu lauk je aku masak..kuih repeate mkn agar-agar mangga lg..tu yg husband ajak gi param..husband kata saje je nk tgk2..tp byk kali gak la aku warning dia jgn ikut nafsu..faham2 je la org puasa gi param kalo boleh semua nk beli..aku pun rambang mata jadi nye..tp sebaik kami berjaya kawal nafsu..kami beli satay dan solok lada..dan alhamdulillah dua2 yg kami beli tu tk mengecewakan..solok lada tu rasa mcm nk repeate lg je beli ari ni..sedap tk terkata...

yg ni menu sahur aku td..gmbr blur sikit..sahur td aku masak ayam goreng kunyit je..sahur kena masak lauk kering2 sikit baru berselera nk mkn kan...

tu la juadah berbuka dan sahur kami..selagi boleh masak kita masak la..jimat pun jimat..tk membazir...ok la...selamat berpuasa u all..nnt sambung part 2 lak...

sekian...







2 comments:

Puan Eka June 21, 2016 at 11:04 AM

terliurnya kakk. Suka btul tgok akak n asben masak2. mmg sedap je rupanya. Bnyk gak ika tau makanan pantai timur. hehehe

mrs.aziz ummi aariz ummi medina June 21, 2016 at 2:33 PM

cik puan eka : akak pun sama eka..dh kawen baru tau makanan pantai timur ni secara mendalam..kalo tk tau nasi kerabu,nasi dagang,laksam je la..hehe..

Post a Comment