Friday, June 17, 2016 - 2 comments

juAdAh pUaSa & SaHuR 2016 : parT 3

Assalammualaikum

Hari ni dh puasa hari k12 dh kan..sekejap je dh nk abis minggu ke 2 ni..utk minggu ke 2 ni aku masih lg memasak utk juadah utama..cuma minggu ni byk beli kuih..rasa penat sikit minggu ni..lgpun minggu ni lps berbuka byk keluar rumah bawa medina gi cocok setahun 6 bulan,gi cari baju melayu aariz..so mlm2 nk prepare wat dessert mmg tk sempat la..pulak tu aariz byk hari dh tk ikut husband gi terawih sbb badan dia 2,3 ari ni dedar2 je..batuk kuat..dia pun malam2 nmpk letih je..bila ada dua2 askar kt umah ni and husband tkde kt umah,mmg aku tk leh wat keje lain la..aku leka sikit kan mula la bercakar dua2 tu..sudah nye husband kata minggu ni kuih2 beli je la..lauk pun masak simple2 je...



ni lauk hari k8 ari isnin ari tu..ada kerabu sotong,kailan ikan masin dan ikan kembung bakar cicah air asam..lauk2 ni semua husband yg masak..aku wat air asam je..aku tk pandai lg nk wat kerabu sotong ni..so husband ambik alih tugas memasak ari tu..

ni lauk sahur esok nye..ikan kembung goreng,kerabu sotong dan sambal hitam pahang husband beli dgn kwn opis dia..favorite aku ni sambal hitam pahang..sahur2 dh mkn pedas..sebaik kt opis perut tk meragam..hehe..tp mmg terangkat la sahur2 mkn pedas2 ni..bertambah nasi pun aku wat2 tk nmpk..hehe..


ni lauk hari k9 ari selasa..asam pedas ikan jenahak dan udang kecik goreng..aku kalo wat asam pedas mmg tk masak sayur dh sbb letak je bendi atau terung dlm asam pedas..dh senang keje aku..hehe..yg udang kecik ni aku goreng letak rempah kari..tp ada satu bahan tk cukup..daun kari..kalo ada mmg dh sermebak dh bau dia masa goreng..nk wat udang kecik ni senang je..udang tu mula2 rebus letak asam keping dan garam dulu..reason dia knp jgn tny aku..tu petua my husband..lps dh rebus tos dulu udang tu..then baru gaul dgn kunyit serbuk dan serbuk kari ikan..lps tu goreng sampai udang garing dan letak daun kari..tk payah letak garam sbb masa rebus dh letak garam..
 


ni lauk hari k10 hari rabu..daging goreng kunyit dan sayur campur ala ala wong solo..dua2 lauk ni pun husband yg masak..husband yg offer nk masak ari tu..aku ok je..hehe..


ni kuih hari k10..beli roti john dan kuih tepung pelita..kuih tepung pelita ni sedap..mcm nk kena repeat lg minggu depan..



ni lauk smlm..kari ikan bawal,ikan bawal goreng dan ulam bendi,timun dan sambal belacan..kari ikan tu aku wat stail kari ikan tanpa santan..sedap lak kari aku smlm..bertambah2 aku makan nasi smlm..bukan setakat bertambah time buka je..waktu sahur pun makan bertambah2...

ramai yg tny sempat ke aku masak lps balik keje..jawapan nye sempat je..aku abis keje kol 5..husband abis keje kol 4.30..so by the time aku abis keje kol 5 tu husband dh tunggu kt bawah..kol 5 tu terus balik..kol 5.30 dh sampai umah..mmg sempat pun nk masak dgn syarat bahan2 nk memasak dh prepare awal la mcm cili dh blend siap2..ikan ayam semua dh bahagi siap2 ikut portion yg nk di masak..pg2 sebelum gi keje dh siap2 keluarkan lauk dr tempat beku ke bahagian chilled..

pastu aku kalo lauk2 macam asam pedas ke,kari ke gulai ke sup ke, aku akan masak pg2 lepas sahur sambil2 masak makanan medina..balik tinggal panas kan je..husband aku ok je kalo wat mcm tu..so mudah sikit la keje kita kan..kalo lauk2 goreng macam daging goreng ke ikan goreng ke kerabu ke sayur ke mmg wat ptg lps balik keje je la..lauk2 mcm tu husband mmg nk mkn panas2..so dlm kol 6.45 baru start masak..tp sebelum tu prepare la bahan2 dulu..

ok la gitu la beberapa tip yg dpt aku kongsikan..hope dpt beri idea kpd sapa2 yg singgah blog ni..ari ni,esok dan lusa dapur aku tutup sbb nk balik kmpg..so mmg tkde la menu nk ditayangkan utk ari ni,esok dan lusa..segan lak nk ambik gmbr2 makanan ni depan mertua..hehe..

sekian..bye..




2 comments:

Puan Eka June 21, 2016 at 8:01 AM

Oo cmtu ye goreng udang cara akka, kalau cara eka, kami gaul ngn garam kunyit je hehe. Letak bawang. Tak sedar habis dah sepiring hahaha

mrs.aziz ummi aariz ummi medina June 21, 2016 at 2:29 PM

cik puan eka : akak belajar pun dr kwn opis husband akak..akak 1st time mkn udang kecik goreng ni masa gi kenduri kawen adik dia la..tu yg try wat sendiri..byk kali try tu baru menjadi..hehe..

Post a Comment