Tuesday, June 21, 2016 - 1 comments

RaMaDhAn 13,14 & 15 : BeRpuAsa Di KamPung

Assalammualaikum..

minggu lepas ari jumaat lps balik keje,aku,husband,anak2 dan adik ipar balik kmpg..nk merasa berpuasa di kampung..kebetulan tahun ni turn raya kl dulu,tkde la balik kmpg awal sebelum raya..so mmg seboleh nye husband nk gak balik sekejap kampung nk merasa berpuasa di kampung.. aku pun suka je suasana berpuasa di kampung..ye la selama ni sebelum kawen kita berpuasa bersama family kita je..bila dh kawen,masuk family husband ada la rasa kelainan..ye la setiap family berbeza2 cara mereka berbuka puasa dan sahur..

macam family aku,kalo berbuka mesti nk ada kuih..kalo boleh nk ada 1 jenis kuih manis dan 1 jenis kuih pedas..mcm adik beradik aku makan nasi sikit je..lauk 2 jenis pun cukup sbb makanan sampingan ada..contoh ada kuih manis sejenis and kuih pedas biasa samada kuih atau mee goreng ke keaw teaw goreng ke..so bila dh kenyang makan benda sampingan tu,sbb tu makan nasi sikit je..pastu berbuka mesti lps baca doa mkn kurma dulu..

tp berbeza dgn family husband..dorang lauk mmg byk..kdg2 sampai 4,5 lauk..tp kuih ada ke tkde tkpe..pastu dorang lps azan je lps baca doa terus minum air dan makan nasi..makan lak berebut2 lauk..mula2 dulu masa mula2 kawen..aku mcm pelik la..knp tkde kuih ni..knp semua lps baca doa je terus serbu makan nasi..aku ni baru terkulat2 nk mkn nasi dorang dh abis makan dh..bila aku masuk family dorang baru lah ada kuih dlm juadah berbuka..tu pun time aku ada je la..time aku tkde,ada ke tkde ke kuih tk kesah..aku pun dh masuk 7 tahun kawen ni dh boleh terima dh stail berbuka dorang..wlp makan rebut2 tp itu lah seronok..plg best air sejuk sampai 2,3 jenis..dh ada air tebu,ada air oren lak,ada air kelapa lak..pilih la air mana nk..yg penting air berjenis2 tp tetap abis...

kenangan ni setahun sekali je kan dpt..so sedaya upaya wlp aku ni bukan ada cuti pun,tetap la husband usaha kan utk balik wlp balik weekend je..sebaik skrg balik klate dh short cut sbb ada highway baru..ktorg jenis tk suka berhenti lama2..kalo tk jem lebih kurang 6 jam je perjalanan..tp ari jumaat ari tu,nk keluar dr kl pun hampir 2 jam..dh lepas tol gombak baru ok...tp sempat la beli makanan utk berbuka di bazar ramadhan dekat utc apa ntah dekat keramat tu..tp mknn kt bazar tu boleh tahan sedap2 gak..berbuka ktorg makan dlm kereta je..berhenti kt sts minyak mkn dlm kereta..tu salah satu sbb husband nk balik berpuasa di kampung..nk merasa suasana berbuka dlm kereta...hehe..nmpk pelik kan tp itu yg seronok..kalo balik time nk dekat raya lg seronok..mcm berkelah masing2...

ari jumaat tu sampai tkde la lewat sgt..kol 1 pg dh sampai..sempat la merasa sahur di kampung..sahur family mertua sama je mcm sahur family aku..masing2 tkde la mkn beria sgt..mkn pun lauk lebih2 berbuka..tp stail mertua aku sahur awal..kol 4 dh kejut bangun makan sahur..kalo family aku kol 5 baru makan..kt umah aku pun skrg kol 5 baru makan..hahahaha makan awal perut pun lapar awal la..agak nye sbb tu time berbuka masing2 berebut2 makan...hehe..

ari sabtu tu aku tk dpt tolong adik2 ipar sedia kan juadah berbuka sbb aku bawa anak2 gi klinik..aariz dr minggu lps badan dok dedar je..ari sabtu medina lak badan dok dedar..alhamdulillah anak2 makin recover..ari sabtu tu adik ipar masak ikan bawal stim,itik goreng,sup cendawan..aku beli kuih dan ayam golek..ayam golek dia sedap..rasa mcm ayam golek kt kerinci tu..tk tau la ada lg ke tk ayam golek kerinci tu...gmbr tkde sbb segan la nk ambik gmbr depan mertua dan ipar..hehe..

tp aku ada curi2 ambik gmbr ni..ni nama dia sagupal..salah satu sbb aku nk berpuasa di kampung disebabkan sagupal ni la..kt kl ni susah nk dpt..ni salah satu mknn org klate..aku beli kt bazar je ni..ikutkan mak mertua boleh je buat..tp malas la nk susah kan mak mertua..lg satu kalo berpuasa di kampung,aku mmg suka sgt gi bazar ramadhan dorang sbb mcm2 kuih klate ada jual kt bazar...

ari ahad lak pg tu,aku gi ptptn jap sbb ada urusan sikit..urusan kt ptptn settle awal..husband ada tny ada nk gi mana2 tk..bukan senang nk dpt jalan2 kt bandar kb ni..kalo time ramai org balik sokmo la jem..so ada peluang ni,mula2 aku ajak husband gi pasar siti khatijah sbb aku nk beli popia gulung utk wat tambah2 kuih raya..






aku kalo gi pasar siti khatijah mesti akan gi kedai makcik ni sbb popia gulung dia dan serunding dia sangat sedap..sapa yg gi pasar siti khatijah tu try la cari kedai ni...




dr pasar siti khatijah,aku ajak husband gi aeon mall..masa mula2 buka ari tu jem gila nk gi sini..ari tu clear je jln..ye la ari ahad kan klate keje..org kl pun tk ramai balik kmpg..mmg clear je la...besar gak aeon mall ni..lebih kurang mcm aeon mall shah alam tu..kedai2 mkn pun byk pilihan..tp disebabkan bulan puasa,semua kedai2 mkn tk buka...










cuba tgk semua kedai tutup..kfc pun tutup..cuba kt kl..tkde nye tutup...

ada keretapi mcm kt ioi city mall gak...

tkde beli apa pun kt aeon mall..saje je melawat kwsn..hehe..ari ahad tu mak mertua masak gulai ayam kampung,ayam kampung goreng,ikan tuka bakar dan perut lembu air asam..aku lak beli lada solok dan kuih2..adik ipar isteri dia bawa ayam sambal..sengkak perut aku mkn ari tu..lps isyak terus balik kl..sempat gak mak mertua bekalkan kerang rebus..kerang rebus ni salah satu menu wajib family mertua aku di bulan puasa..kerang rebus ni dorang bukan makan time berbuka tau..dorang ratah time lps solat maghrib tk pun wat mkn moreh..dulu aku tk tau..sampai ke sudah aku dok tny knp tk hidang kan sekali kerang rebus tu..la ni dh tau la...hehe..

ari ahad tu gerak lebih kurang kol 9 mlm..sampai kl kol 3 pg..singgah mamak beli siap2 utk sahur..sampai2 umah terus je ktorg sahur..takut terlelap kan tk sedar..tu pun sedar2 dh kol 7..subuh gajah ktorg..lewat aku gi opis smlm..lemau je gi opis smlm..tu yg tk larat update blog smlm..berbuka smlm pun beli je kt bazar..ok la nnt2 aku sambung lg eh..tp tk tau la lps ni senang nk update ke tk..start khamis ni dh kena pindah tempat lak ktorg team software..sbb level ktorg tu nk wat renovation..terpaksa menumpang tmpt org..huhu..

sekian...









1 comments:

Puan Eka June 28, 2016 at 3:30 PM

family suami kak mcm family eka. Berbuka makan nasik. Kuih takda pon takpa hehehe. Pastu kemaen ramai lagi klu balik kampong. Berebut2 siap msuk dlm pinggan. Hihi meriah rasanya.

Post a Comment