Friday, June 24, 2016 - 0 comments

juAdAh pUaSa & SaHuR 2016 : parT 4

Assalammualaikum...

19 ramadhan dh ari ni..mlm ni dh masuk 10 malam terakhir..skrg ni makin lama makin sekejap je rasa sebulan berpuasa tu..time aku kecik2 dulu nk menghabiskan sebulan berpuasa tu rasa alahai seksa nye..skrg ni rasa mcm terkejar2 lak bila memikirkan ada lg persiapan raya tk settle..minggu depan lak last aku keje..isnin minggu raya tu aku dh start cuti sbb taska aariz dh start tutup..wlp raya kl je tahun ni tetap la juga kena ambik cuti awal utk raya..

ari ni nk sambung cite psl juadah berbuka dan sahur..ye aku masih gigih lg memasak..tp ada gak beli dan mkn kt luar..hujung2 ramadhan ni stamina nk memasak tu agak berkurang la..lg2 spjg minggu ni satu rumah tk sihat..demam,selsema,batuk..tp tu la kepuasan sebenarnya memasak sendiri ni..lg rasa kepuasan bila tgk suami dan anak2 makan bertambah..so rajin tk rajin,penat tk penat gigih gak la memasak..

ni juadah berbuka hari ke 15 yakni ari isnin lepas..lauk dan kuih semua tunjuk2 je..beli kt pasar ramadhan je..penat balik kmpg tk hilang lg..tk larat nk masak..stok barang basah pun dh tkde kt umah..sekali sekala beli kt param ok la kan..ktorg gi param btho..husband beli ikan kembung rebus air asam dan rendang hati lembu..aku beli ayam percik,badak berendam,popia dan bihun sup (tkde dlm gmbr)..

ni menu utk sahur esoknya yakni ari selasa..aku buat bihun goreng je..guna rencah ayam je ada..husband tetap mkn nasi..lauk ikan rebus dan rendang hati tu ada balance sikit..husband dok mkn tu je la...

juadah hari ke 16 ari selasa..buat mee goreng je..guna rencah balance sotong sikit dan udang kecik sikit..time ni stok barang basah still tkde lg kt umah..husband tk sihat mc..bila husband tk gi keje tk dpt la beli barang basah sbb mmg husband yg tukang beli barang basah..kalo aku yg beli mmg lingkup la..dh la tk reti tawar menawar..nk pilih mn yg fresh pun tk pandai..ye itu kelemahan aku..aku masak reti..nk beli barang basah tk reti...hehe..lgpun husband selalu beli kt chow kit..dekat ngan opis husband dan murah..

aku masak mee goreng ni pun kelam kabut sbb medina meragam tk sihat..husband tetap la nk mkn nasi gak..husband masak sayur campur dgn udang kecik dan goreng ikan masin..nmpk tk betapa tkde nye barang basah kt umah..husband mkn ikan masin je..tp lps tu dia dok ulang mkn mee goreng la..

hari ke 17 hari rabu yg cuti nuzul al-quran tu aku tk masak..rasa tk larat sgt nk masak ari tu..penat sbb baru balik dr kampung plus anak tk sihat lak tu kan..lgpun stok barang basah still tk refill lg..nk gi pasar pun ktorg tk larat..husband lg tk larat sbb tk sihat..so husband book table dekat empire steamboat je..tu pun lmbt book table dh fully book..ktorg dapat slot kol 8 mlm..ok la boleh la maghrib dulu..tp tu la bila mkn lps berbuka ni,byk la benda dh abis..bila tny tk refill ke dorang ckp mmg dh abis..pinggan,sudu semua pun lmbt dorang refill..frust aku tk dpt mkn sushi..tp ok la mknn2 lain pun byk..ada roti john,ada murtabak,ada nasi beriani kurma ayam dan kari daging,ada sagu gula melaka,ada bubur pulut hitam..yg penting ada dim sum..gambar aku malas nk ambik..so tkde gmbr nk ditayangkan...


ni sahur hari ke 18 ari khamis..disebabkan tk masak berbuka di luar dan stok barang basah still tk refill,aku hanya dpt masak nasi goreng je la..rencah ada daging dan telur je...




ni juadah hari ke 18 smlm...smlm husband dh keje..so dpt la gi restok barang basah..tu yg juadah smlm meriah sikit..ada lemak ketam,ada ikan caru sumbat bakar cicah dengan air asam dan sayur goreng jawa...


ok la nnt sambung lg next week..next week pun last aku masak utk berbuka..lps tu nk fokus utk juadah raya lak..selamat menjalani ibadah puasa semua..dan rebut lah kelebihan 10 malam terakhir ini...

sekian...


0 comments:

Post a Comment