Friday, August 21, 2009 - 0 comments

SaLaM RaMaDhAn........

salam ramadhan to all....pejam celik pejam celik dh nak berpuasa dh kita....cepatnye masa berjalan....rasa mcm baru je berpuasa thn lepas,dh muncul ramadhan tahun ni....

aku ingat lg masa aku kecik2 dulu....aku plg tk suka kalo bulan ramadhan menjelma....ye la tk suka sbb kena puasa....hehehehe biasa la budak2 tk tahan puasa....aku ingat lg parent aku latih aku berpuasa start umur aku 6 thn lg....time tu puasa separuh ari je...naik darjah 1 ayah suruh puasa penuh....sian ibu jenuh nk melayan anak2 dia ni berpuasa...bygkan 4 org ngan 4 kelakuan yg berbeza....yg sorang kan asyik tido je...yg sorang kan sikit2 masuk toilet....yg sorang kan ngan kain sapu tgn lembab asyik kt muka je....mcm2....

yg bab 'kain sapu tgn lembab kt muka' tu aku la tu.....hehehehe....ye la dulu2 puasa tk mcm skrg....skrg puasa musim hujan sejuk je....dulu puasa panas tau...tu yg dok letak sapu tgn lembab kt muka...konon nk bg sejuk la...satu lg tabiat puasa aku masa kecik2 ialah lepas mkn berbuka je mesti muntah....sbb nye bila azan maghrib je terus ngap mknn tk reti nk toleh kiri kanan....tgn kanan pegang mknn,tgn kiri pegang air....semua masuk dlm perut....padahal perut tu tk leh terima mkn byk2....apa lg keluar la segala isi perut....

huhu tu dulu masa zaman kecik2....zaman berubah....org pun berubah....dh besar aku dh leh control nafsu mkn aku tu....dh tkde muntah2 lg dh...kadang2 tu bila gi bazar tgk mcm2 mknn semua ikut kan nk beli...iman kena ikut la time ni...kalo ikut nafsu memang la akan berlaku pembaziran...

azam aku puasa thn ni,kalo boleh nk beribadah byk2....kalo ada kelapangan aku akan pasti kan aku gi terawih....nk baca quran byk2.....kalo boleh setiap waktu solat.....kalo ada kemampuan nk bersedekah....dan apa2 je la ibadah yg aku leh buat agar puasa thn ni mendapat keberkatan....

puasa thn ni jugak merupakan thn terakhir aku berpuasa ngan title 'single'....thn dpn dh ada suami....100% persiapan berbuka n bersahur aku yg uruskan sendiri....thn ni la dpt bersenang lenang sikit sbb ada adik n ibu....so we all selalu bergotong royong sediakan juadah utk berbuka n bersahur....so aku nk nikmati berpuasa as a single sepuas2nye tahun ni....

memandangkan thn ni thn pertama aku aktif blog ni....so apa2 aktiviti aku sepanjang bln puasa ni yg menarik akan aku update kn dlm blog ni...so akhir kata SaLaM RaMaDhAn to all....

selamat berterawih.....selamat berpuasa....selamat bersahur....selamat berbuka....

p/s:juadah favourite time berbuka:ayam percik, juadah favourite time bersahur:lauk telur (tk kesah telur masak apa pun,tu je termampu ditelan)....

0 comments:

Post a Comment