Wednesday, July 14, 2010 - 0 comments

kuAh duRiaN@peNgaT durIAn@seRawA duRian......

salam semua....apa khabar?sihat.....alhamdulillah.....entry kali ni aku nk bercite psl kuah durian ataupun ada yg pgl pengat durian tk pun ada yg pgl serawa durian........aku tk tau apa beze ketiga2 nye.....tp hasil drp soal jwb ngan encik google td,boleh la aku rumuskan ketiga2 nye adalah sama....cumanya bg pendapat aku serawa ni kena pekat sini (ok sila betulkan saya jika saya silap).....aku nk bgtau awal2 ni dlm entry kali ni akan ada byk gmbr2 (ihsan drp encik google) durian......bkn setakat gmbr durian yg byk tp terdapat gak byk word2 durian dlm entry kali ni.....so pesanan aku kpd sapa2 yg ada tersinggah blog aku ni dan anda2 yg singgah itu adalah anti no 1 ngan durian (dah tahap istiharkan perang ngan durian....serius ada org sampai sebut durian je dh nk termuntah.....sbb tu kena istihar perang ngan durian),maka jauhi lah diri anda drp blog aku ni(utk entry kali ni je ye)....AWAS ye sapa2 yg tk tahan bau dan plg teruk tk leh lgsg tgk durian dan dengar perkataan durian gi la main jauh2,entry ni mmg tk sesuai utk kamu.....nak tau byk ke tk gmbr durian dan word2 durian dlm entry kali ni sila teruskan membaca dr 1 perenggan ke 1 perenggan.......





see blum apa2 lg gmbr durian ni dh interframe.......semua sedia maklum skrg di malaysia adalah musim durian dan jugak musim buah-buahan.....tp yg plg glamor skrg ni encik durian la......mana2 kita gi kt tepi2 jln tu penuh la org dok jual durian dan tk kurang juga ngan org yg membeli nye.....mana2 kita gi skrg rata2 dok cite psl durian.....tk terkecuali la kami suami isteri ni....utk pengetahuan u all semua kami suami isteri ni mmg hantu durian.....terutama laki aku tu ar......bg dia 2 biji pun dia leh abiskan semua.....tp bg aku 2 3 ari ni la aku baru berani nk mkn.....bila doktor dh confirm kan aku tk pregnant baru la aku confident nk mkn.....ye lah org kata durian ni panas......tk sesuai utk pregnant women.....ada yg tk tahan tu leh sampai gugur.....tp ada gak yg rahim nye kuat,mkn byk mana pun durian still ok lg tkde apa2..........




geram wei masa aku tk confirm lg pregnant ke tak.....asal lalu tepi jln tgk org jual durian tahan nafsu je nk mkn durian.....my hubby kalo selagi aku tk confirm pregnant ke tidak dia mmg tk bg aku mkn lgsg durian termasuk lah apa2 jenis mknn berasaskan durian.....termasuk lah ngan dia2 gak tk mkn.....kalo hubby nk mkn dia akan mkn kt luar bkn depan mata aku.....kdg2 aku kesian gak tgk hubby yg teringin nk mkn durian tp tk leh beli sbb aku tk confirm pregnant ke tidak......aku ada je suruh dia beli je durian tp aku tk mkn la.....tp hubby tk nk dia kata dia kesian nnt tgk aku tahan air liur je tgk dia mkn sorang2.....u all tau je la bau durian je dh leh wat air liur kita meleleh.......owh bangga sungguh saya dpt suami seperti mr.aziz ni....disebabkan nk jaga hati bini diri sendiri teringin pun sanggup dikorban kan......





maka setelah confirm aku tk pregnant,ari ahad baru2 ni we all pun gi borong durian kt sg.besi.....we all beli yg 2 biji 10rgt....we all borong 20rgt mean 4 biji tp org tu bg free sebiji....jd nye dpt la 5 biji.....not bad la durian kt sg.besi ni.....berbaloi sgt kualiti durian ngan harga.....semua nye manis2 dan isi padat.....mmg puas la mkn....actually sblm ni hubby ada beli gak kt area2 umah kami di taman impian ehsan balakong ni....oleh kerana dh lewat mlm sgt kami beli.....durian byk dh abis....org jual tu pun nk balik.....dorang tgk hubby aku mcm terdesak sgt nk beli....ha ambik ko sekali dorang guna timbang.....sekilo 8rgt ke berapa ari tu.....tp yg pasti we all beli 2 biji rm18.....kalo beli kt sg.besi ari tu rm20 leh dpt 5 biji.....isi pun lebih kurang je manis dan padat cuma beze yg 2 rm18 tu isi dia besar2 la.....tp bg aku berbaloi lg beli kt sg.besi....tp dh laki aku tk tahan sgt nk mkn we all beli gak la yg mahal tu......laki aku tu siang tu doktor cakap aku tk pregnant mlm2 tu jugak dok ajak aku cari durian......hai laki saya laki saya....kalo dh hantu durian tu hantu gak.....tk reti2 nk sabar sikit......




so ari ahad ari tu lps je beli durian kt sg.besi,balik je umah my hubby apa lg terus ke operasi mengopek durian2 ni la.....laki bini mkn nye mkn tk sedar dh hampir 3 biji ktorg bedal.....akibatnye mlm tu kepanasan kami berdua.....





lebih kurang mcm ni lah isi nye.......*****kwn2 saya nk ingatkan sekali lg gmbr2 dlm entry kali ni adalah ihsan drp mr.google ye.....******





tp lg nikmat kalo dpt isi yg mcm ni kan......huhuhu bisa wat air liur ku meleleh ni........





jemput mkn kwn2.....hehehehe.....




eh cik kak mana nye cite psl kuah durian ni.......hehehehe terkuar tajuk lak....pjg gila dok cite psl durian je.....psl kuah durian tkde lgsg diselitkan.....kalo wat test karangan ni awal2 lg tanpa pemeriksa baca sampai abis karangan tu dia dh bg 0/100 tau sbb kuar tajuk.....should i change the title???????owh no no no....ada sbb knp aku perlu kekalkan tajuk ni....nnt dh abis u all baca entry ni u all tau la sbb knp aku perlu kekalkan tajuk ni........





maka smlm aku nekad nk try wat sendiri kuah durian ni.....tp sblm tu sehari sblm wat ni aku gi la menuntut ilmu drp my mom and my sister......ok malu gak ye belajar masak drp adik tp nk pandai nye psl kena la tebalkan muka.....so hasilnye lihatlah gmbr ni....ini lah satu2 nye gmbr yg bukan hasil tangkapan mr.google.....ni gmbr hasil air tgn aku sendiri nye.....rupa sama tk ngan gmbr sblm ni.....samakan....so rupa dh sama confirm la rasa pun sama....hehehehe malas la nk angkut bakul sendiri......tp serius beb rasa nye mmg superb......saje wat lebih....pg td hubby bawa bekal gi opis,dia kata nk jamu kwn2 opis.....oleh sbb masakan aku menjadi ngan bangga nye aku tolong hubby masukkan kuah durian ni dlm bekas utk dibawa hubby ke opis.....hehehehe....





kembali semula ngan gmbr2 hasil tangkapan mr.google kita.....actually aku nk bgtau aku kalo mkn kuah durian suka mkn ngan roti.....roti dicicah ngan kuah durian mcm ni ataupun siat2 kan roti rendamkan dlm kuah durian mcm dlm gmbr di bawah....





ya Allah nikmat nye.....aku mkn smlm sampai 4 keping roti....tk pandang nasi dh smlm....
kuah durian ni depend pd citarasa masing2 la....ada org suka pekat (yg aku pgl sebagai serawa),dan ada org suka cair2.....bg aku lak,aku suka yg sedang2.....mean tk cair sgt dan tk pekat sgt....dan aku jugak tk suka manis2 sgt nnt cepat muak.......





tp bg aku kalo dh pekat mean serawa durian lg sedap kalo mkn ngan pulut.....aku suka gak mkn ngan pulut tp cepat muak la......





bg mak aku pulak dia suka mkn kuah durian ni ngan roti jala.....bg aku lak aku lebih gemar mkn roti jala ngan kuah kari....tp kalo ada kuah durian depan mata,bantai gak roti jala ngan kuah durian.....





bg aku tk kesah la kuah durian ni nk mkn ngan apa saje sekali pun akan ku bedal.....tp tekak aku ni leh terima durian yg mentah ataupun kuah durian je.....selain drp itu mmg tekak aku tk layan....contoh nye mcm gmbr diatas.....bubur kacang durian.....mkn tu leh la mkn tp sikit je la aku mkn....aku lebih prefer bubur kacang yg original tanpa durian.....kalo ada kuih2 yg diperbuat drp durian termasuk la kek durian mmg aku tk leh masuk lgsg la.....prnh sekali tu hubby beli kuih ketayap....aku ni mmg suka kuih ketayap apa lg terus la ngap tanpa hubby sempat bgtau yg inti dia telah dicampur ngan durian.....apa lg baru 2 3 suap aku telan aku dh nk termuntah......huhu mmg tk leh terima la.....





tp dulu aku ada ikut member aku balik kmpg dia kt taiping....time tu mmg ngah musim durian....org kata perak mmg kaya ngan durian kalo musim durian.....so aku pun ikut la dia balik kmpg semata2 nk mkn durian ngan puas....pastu mak dia ada cakap nk tanak pulut mkn ngan durian....so aku ingat pulut tu mkn ngan kuah durian la.....aku dh terbayang2 dh keenakan kuah durian......tgk pada bahan2 yg mak dia beli tu siap ada santan,gula semua mmg confident gila la ingat mak dia nk wat kuah durian.....sekali tgk bukan nye kuah durian tp pulut yg ditanak td dimakan ngan durian mentah dan santan dan juga gula dan garam seperti gmbr diatas......frust nye aku time tu....tp bila aku cuba mkn pulut ni ngan durian mentah dan santan leh lak tekak aku terima.....mybe sbb rasa nye lebih kurang mcm kuah durian gak kot.....



kesimpulannya durian ni kita boleh divariasikan.....malah kuah durian itu sendiri boleh dipelbagai cara mkn nye.......samada ngan roti,pulut ataupun roti jala....dan aku hepi sgt sbb telah berjaya memasak kuah durian ni....1st time masak pengat2 mcm ni sejak kawen tanpa pecah minyak....sblm ni prnh wat sekali bubur jagung....tp pecah minyak....tu yg frust sampai nk wat kuah durian pun rasa fobia....tp my sister dh bg tip mcm mn nk elak supaya tk pecah minyak....tip nye kena sentiasa kacau je(ye saya tau saya ketinggalan zaman....tip ni semua org dh tau....so abaikan).....bosan mmg la bosan tp kena sabar la nk dpt kan hasil yg sedap.....dh berjaya wat kuah durian ni excited lak nk try wat pengat lain lak lps ni....



ada janji ngan hubby nk wat bubur pulut hitam.....so mybe lps ni boleh cuba wat bubur pulut hitam lak....yg ni gmbr bubur pulut hitam yg biasa org wat.....





tp bg ktrog org johor bubur pulut hitam santan pekat diasingkan dan dicurah diatas bubur semasa hendak mkn....aku dulu masa kecik2 kalo my mom wat bubur pulut hitam mcm ni,santan tu dulu aku abiskan.....hehehe....





ari tu aku wat air barli....masa minum air barli tu hubby tny aku prnh tk mkn bubur barli....ha bubur barli?????????ada ke.......fikir punya fikir baru aku tau bubur barli yg dimaksudkan oleh hubby adalah bubur gandum rupanya....so hubby apa lg request la bubur gandum ni.....cuma bini dia ni je tkde masa nk wat kan....ok2 lps ni akan cuba merajinkan diri wat bubur gandum ni gak ye....



ok lah rasa nye dh pjg berjela aku membebel ari ni......dok cite psl mkn pun leh wat entry pjg berjela mcm ni.....aduh ai sakit betul budak iba ni sorang......ok la aku rasa korang pun dh pening baca entry aku yg lari tajuk ni......ye ye aku tau korang tk puas hati sepatutnya aku mmg kena tukar tajuk tu.....tp ada aku kesah....blog aku suka hati aku la kan nk letak tajuk apa sekali pun.....wlp tajuk lain isi nye lain.....suka hati aku la kan.....hehehehe.....ok semua nk stop membebel ni.....babai......wasalam.....



p/s:bg yg nk resipi kuah durian ni senang je.....ramas durian ngan santan sampai kuar isi drp biji.....masak atas api ngan gula merah dan gula pasir.....kalo pekat tambah air sikit.....letak garam utk rasa lemak2 dan daun pandan utk naik kan bau.....manis dan kepekatan kuah ikut citarasa masing2 ye.......

0 comments:

Post a Comment