Thursday, August 4, 2011 - 0 comments

duGaaN dLm MeNyEdiAkaN juAdaH bErBuKa pUaSa aRi k3

selamat pagi semua.....pg ni mcm redup je kan.....mcm nk hujan......nk hujan lebat mcm smlm ptg ke??????huhuhu kalo hujan lebat pg2 ni tkpe.....kalo hujan lebat time ptg sblm berbuka mcm smlm mmg haru la aku.......mn tk haru biru nye sbb smlm time hujan lebat btl2 time aku ngah masak utk menyediakan juadah berbuka puasa.....apa masalah nye ngan hujan lebat dan memasak???????



ok meh aku story pasai apa jadi masalah nye kalo hujan lebat time aku ngah memasak..........





ok ni keadaan dapur aku.....ruang mkn dan dapur......





actually duduk sebenar dapur adalah di ruang mkn ni.....tp masa mula2 pindah nk wat renovation,aku ngada2 suruh husband tukar dapur letak kt blkg tu and ruang dapur tu dijadikan ruang mkn......sbb aku tk berapa gemar letak meja mkn kt kwsn ruang tamu......wlp ruang tamu aku besar......ada 2 bahagian.....1 bahagian mmg khas utk letak sofa and 1 bahagian lg utk letak meja mkn.......tp aku rasa mcm sempit je wat mcm tu......tu yg dtg idea nk letak meja mkn kt ruang dapur.......






so jadilah dapur aku letaknya di ruang blkg ni......actually tempat ni asalnya utk tempat mencuci pakaian dan menyedai pakaian......tp aku fikir kt umah ni aku dok b2 je ngan husband.....membasuh pakaian pun seminggu sekali atau 2 kali je......so tk perlu la rasanya nk peruntukan ruang tersebut khas utk membasuh je......lgpun nk menyedai pakaian ada disediakan lg 1 balkoni kt bahagian ruang tamu tu......so setakat we all b2 mmg muat la nk menyedai pakaian kt situ.......tp dapur aku kecik je la......cukup la kalo nk menampung aku ngan laki aku kalo kami bergotong royong time masak......lgpun space dapur terpaksa berkongsi ngan mesin basuh......






kalo korang perhatikan keadaan dapur aku ni,korang akan perasan yg dapur aku ni jenis terdedah kan......papan playwood ktorg letak separuh je kan tk penuh sampai atas......konon nnt asap2 masakkan tu akan kuar la ikut ruang2 yg terdedah tu......time wat mcm ni tk fikir lg psl hujan lebat......sekali smlm kira 1st time aku masak dlm keadaan hujan lebat......mak aii tempias ko air hujan masuk dlm dapur........
yg tirai tu sblm ni tkde.....baru smlm husband aku letak.......








gmbr2 ni aku nk tnjk kt korang betapa tempias nye air hujan masuk dlm dapur aku.......tp gmbr mcm blur lak.......tp kalo korang tgk papan tu basah mcm tu korang leh agak kan mcm mn tempias nye aku ckpkan.........tempias tu sampai ngan aku2 sekali basah mcm mandi hujan.....sbb dh tk tahan sgt ngan tempias air hujan,tu yg laki aku pasang tirai tu......mula2 sblm pasang aku dh fikir mesti buruk rupa dapur aku......sekali dh pasang cantik gak......tp tirai tu kecik muat separuh je.....so nnt kena beli lg separuh la.......






wlp diduga dgn tempias air hujan,tp siap gak juadah berbuka puasa kami suami isteri smlm......sblm azan maghrib siap sudah terhidang gulai ayam pencen yg rempah nye diimport terus dr kltn,telur masin,ulam dan sambal belacan......tk lupa gak kuih,buah kurma dan air barli suam (tiada dlm gmbr)........




aku rasa aku tk nk la masak lg lauk sedap2 mcm ni......gila bertambah 2/3 kali aku mkn time berbuka......penuh betul perut aku smlm......bukan la nk puji masakan sendiri......tp mmg sedap gulai ayam pencen ni......maybe sbb rempah gulai yg diimport dr kltn tu mmg dh sedap......saje guna ayam pencen sbb nk dpt aura mcm mkn gulai itik balik kmpg ari tu.....itik kan liat sikit berbanding ayam......so kalo guna ayam pencen ni feel mkn daging liat2 ni terasa la......cuma gulai ayam aku ni still tk leh lawan kesedapan mak mertua aku masak......pastu smlm bahan ada yg tk cukup.....lengkuas boleh lak tkde dlm simpanan.......aku ganti ngan halia lebih sikit.....



tk sia2 la aku menuntut ilmu masakan kegemaran husband aku drp mak mertua balik kmpg ari tu.......bila tgk husband mkn sampai menjilat jari rasa penat masak yg diduga smlm hilang terus mcm tu........sekali sekala masak masakan melepaskan rindu husband aku terhadap masakan mak dia apa la salahnya kan........tp ari ni aku dh warning awal2 dh ngan husband aku yg aku nk masak masakan johor lak.......aku pun nk melepaskan rindu terhadap masakan ibu aku gak.....




so ari ni plan nk masak asam pedas ikan kerisi dan sayur kailan ikan masin je......masak 2 lauk je ari ni......sbb gulai ayam smlm ada balance lg.....makin dok panas kan makin sedap gulai ayam tu.....ari ni rasa mcm malas nk masak byk2 sbb nk elak aku mkn byk.......
"hahahaha boleh ke pn.iba awak tu mkn sikit kalo lauk asam pedas ada dpn mata".......
aduiiii hancur diet aku bln puasa ni.......huhuhu.....



eh lupa lak nk cite apa yg ktorg mkn sahur td.....ala ktorg mkn sama mcm juadah berbuka smlm.....gulai ayam,ulam,sambal belacan dan telur masin......
korang, sahur td aku mkn bertambah gak........huwaaaaaaaaaaaaaa.........




ok la itu je cite aku utk ari ni.....esok sambung cite lg eh......korang jgn muak lak tgk santapan2 berbuka aku......mana la tau santapan2 aku tu memberi idea kpd korang utk tukar selera time bln puasa ni......tk kesah la apa pun asalkan niat aku nk letak santapan2 berbuka aku adalah utk menjadi rujukan aku pada masa akan dtg......ni blog aku kan suka hati aku la nk letak apa kan.......hehehehe.......sekian......wasalam......




p/s:minggu dpn plan tk nk makan nasi......wah boleh ke pn iba...........



0 comments:

Post a Comment