Monday, August 8, 2011 - 0 comments

enTry pAsaL ifTaR pUasA aRi k5,k6&k7

salam isnin semua......sedar tk sedar dh masuk minggu k2 kita berpuasa kan.....alhamdulillah aku dan suami masih lg diberi kesihatan yg baik utk menjalani ibadah puasa setakat ini......aku juga masih belum 'bercuti'.....masih berpuasa penuh setakat ini......alhamdulillah.....weekend baru2 ni aku sgt2 la sibuk sampai tk sempat la nk update cite psl juadah berbuka puasa utk ari jumaat ari tu dan termasuk gak la juadah utk weekend baru2 ni......so ari ni aku rasa nk update cite utk 3 ari yg tertunggak tu dlm satu entry......so harap u all jgn terliur tgk juadah2 yg memikat jiwa ni......selalu aku update letak gmbr mknn sikit je.....kali ni harus korang rasa terliur tgk gmbr mknn2 aku.....so kalo rasa tk tahan jgn terus kan membaca eh.....baca lps berbuka nnt......hehehhehe......



ayat ko iba bajet mcm ada je org baca blog ko ni




iftar 5 ramadhan a.k.a ari jumaat..........






daging goreng kunyit,sambal goreng,tempe goreng+sambal kicap dan kuih gula melaka+kuih akok........






sambal goreng ni 1st time aku try wat........aku try google resipi sambal goreng ni......mcm2 version ada......tp yg aku nye ni aku agak lari sikit la drp resipi asal turun temurun sambal goreng ni........aku nye sambal goreng tkde tempe dan kentang.......sbb tempe husband tk mkn selain tempe goreng rangup......kentang lak kami laki bini mmg tk mkn kalo dh campur ngan sayur......sambal goreng ni gak tkde ikan bilis sbb aku tk mkn ikan bilis......pastu sambal goreng ni aku tambah hati dan pedal dan sambal ini ditumis ngan serbuk sup........so jadi la sambal goreng aku ni rasa ala2 berempah sikit.......







yg ni lak daging goreng kunyit......yg ni hubby yg masak......hubby cakap dia nk rasa daging goreng kunyit resipi asli dr kelantan.......tu yg dia sendiri nk masak daging goreng kunyit ni.....aku lg la suka kalo husband kata nk tolong masak kan......kurang la sikit kepenatan aku.......hehehehe....






tempe goreng rangup......husband aku dia tk berapa gemar mkn tempe......dh kawen ngan aku,ada sepupu aku wat tempe goreng rangup terus hubby suka dan disuruh nye aku belajar wat tempe goreng rangup ni kalo nk suruh dia mkn tempe......sbb tu bila tekak aku teringin nk mkn tempe aku terpaksa goreng tempe ni rangup2 mcm ni then cicah sambal kicap......kalo aku wat sambal ke masak ngan sayur ke,hmmm jgn harap la laki aku tu nk sentuh tempe.......






dan semestinya kena ada kuih muih kan.......kuih muih ni mcm biasa la dibeli di bazar ramadhan......kuih muih kami ari tu kuih gula melaka dan kuih akok.......







ngah dok sibuk2 masak juadah berbuka,org dr kedai perabot call bgtau nk antar katil......sebaik husband aku dh siap masak daging goreng kunyit tu......so husband je la layan org yg dok antar katil tu.......
korang jgn salah faham tau.......katil ni bukan aku beli sbb nk raya......actually aku beli katil ni sblm puasa lg......tp sbb tkde stok tu yg baru diantar ari jumaat ari tu.......we all beli katil baru sbb katil lama tu we all letak kt bilik tetamu......utk bilik ktorg,we all beli katil king size......so skrg bilik tetamu dh ada katil senang la ibu ayah aku bermalam di umah aku......keadaaan ayah aku yg strok tu mmg tk mengizinkan dia utk tido dilantai.......so sblm tkde katil ni kesian aku tgk ayah yg tk dpt bermalam di umah aku......wlp time nk balik dr umah aku dh kol 12 mlm,ayah terpaksa balik gak.......






iftar 6 ramadhan a.k.a ari sabtu..........




seperti yg aku canangkan dlm entry sblm ni.......aku ada bgtau yg weekend time utk aku berbuka bersama family aku.......dlm entry sblm ni pun aku dh bgtau kan apa antara resipi yg akan kami gotong royong sediakan......so kt bwh ni antara gmbr2 nye......






seperti yg aku war2 kan yg aku akn try membuat kuih putri mandi........so ini gmbr sblm putri dimandikan dgn kuah gula merah.......






ha ni gmbr setelah putri dimandikan.......tp aku terlebih gula merah la.....hitam jadi nye putri mandi aku.......dh tu tepung tu mcm terlembik sikit......pastu rasa kapur terover lak......aduiiii byk kekurangan ni 1st time try putri mandi ni.......next time kena perbaiki lg......buat nye senang je......sbb tu rasa mcm nk wat lg next time.......






selain kuih putri mandi,aku gak disuruh oleh adik aku utk membuat sos dan kicap nasi ayam......kicap tu pun terpekat gak sbb terlebih tepung jagung aku letak......terpaksa panas kan balik and letak air balik........






ni lak puding sagu hasil air tgn my mom.......puding sagu my mom wat mmg terbaik la sbb tu aku sampai termimpi2 nk mkn puding sagu ni dr sblm puasa lg..........







dan ini lak ayam panggang kerinci......mahal gila dh harga ayam panggang ni......seekor 20 rgt......tp sebaik kualiti rasa masih maintain.......sbb tu walau mahal mcm mn pun harga ayam ni,ayah aku tetap nk beli gak.......







menu utama kami ari tu adalah nasi ayam......sos dan kicap aku dh wat......ayam beli ayam panggang kerinci......so utk nasi,sup dan salad nye adik aku yg sediakan.....pastu yg lg meriah nye makwe adik aku dia bawa daging salai masak lemak cili padi,sambal tempoyak,kek batik dan agar2.....makanya penuh la hidangan berbuka kami ari tu seperti dlm gmbr di atas.....ditambah lak ngan kuih muih jiran tetanga bagi......mmg kekenyangan gila we all ari tu.......






so sapa tetamu yg hadir semasa majlis berbuka puasa di umah parent aku ari tu......dh nama pun berbuka puasa bersama family.....dh tentu la para hadirin terdiri drp family members aku.....aku,husband,adik pompuan and tunang,adik laki and buah hati tersayang,ibu,ayah dan along.......




iftar 7 ramadhan a.k.a ari ahad..........




smlm aku ajak husband gi beli baju melayu dia dan carpet umah......mula2 husband bising bila aku ajak gi beli kt jln tar.....dia kata dlm byk2 tempat knp perlu beli kt jln tar......aku ckp sbb kt jakel ada wat offer carpet.....akhirnye setelah dipujuk rayu husband aku setuju nk gi beli kt jln tar.....tp dgn syarat kena kuar umah kol 8 pg sbb alasan husband senang nk cari parking and nk elak jam......so pasrah la aku gi jln tar pg2 buta....sampai kt jln tar kol 8.30.....konon nk cari parking dpn jakel tu sbb senang nk angkut carpet nnt tp jgn harap la.....parking penuh wlp baru kol 8.30.....last2 we all parking kt semua house....ambik ko kena byr parking 9rgt dr kol 8.30 sampai kol 11.30.....







kami laki bini dok melepak di jln tar seawal 8.30 pg........ingat aku b2 je suami isteri dtg awal kt jln tar ni.....sekali rupanya ramai gak yg dtg awal sblm kedai buka.......







time ni baru kol 9.30.....kedai masih tk buka lg.....tp tgk kereta dh beratur nk cari parking.......sebaik aku mendengar kata suami utk kuar umah kol 8 pg.......tp aku rasa kalo kuar umah sesudah solat subuh confirm dpt parking dpn jakel.......hehehehe.......




so hasil rembatan aku smlm adalah:


~baju melayu husband yg dibeli di aniz
~carpet umah yg dibeli di jakel
~bunga utk hiasan umah yg dibeli di bazar ramadhan jln tar
~sepasang baju kurung readymade utk aku yg dibeli di bazar ramadhan jln tar




******tujuan beli baju readymade ni sbb nk dibuat standby kalo2 baju yg ditempah tk siap......ari tu makcik tailor tu ckp leh siap baju yg aku tempat hjg bln 7......sekali ari sabtu ari tu aku call dia kta tk siap lg.......dia kata weekend ni baru siap......hmmm tkpe aku sabar lg......kita tgk weekend ni mcm mn.....samada siap ke tidak baju aku tu......kalo tk siap mmg aku akan mengamuk sakan la......dh ar 24hb ni aku dh nk balik kmpg......tgl 16 ari je lg utk aku balik kmpg.......kalo tk siap lg weekend ni mana la aku tk mengamuk kan.........*************






so memandangkan smlm dh penat shopping,maka nye husband bg cuti utk aku memasak.....so buka puasa kami smlm adalah di taman warisan pertanian putrajaya......so antara juadah yg kami order smlm adalah roti john (wajib beli),keaw teaw goreng utk aku,nasi putih+ikan keli bakar+sayur utk hubby,kuih muih,air laici kang(wajib beli gak) utk aku,air soya utk husband dan air mineral......semua mknn tk sempat di ambik gmbr sbb dh habis mkn baru ingat nk ambik gmbr.......





so itu lah serba sedikit juadah iftar aku utk ari jumaat lps dan weekend baru2 ni.....so cukup la seminggu aku dok tayang gmbr juadah berbuka puasa aku dan suami utk minggu pertama berpuasa ni...kalo korang tgk semua juadah aku berasaskan nasi kan.....sbb tu badan aku bln puasa ni makin berisi bukan nye makin kurus.....so sbb tu utk minggu k2 ni aku ckp ngan husband aku tk mau mkn nasi.....aku masak lauk utk husband and lauk utk sahur je...utk aku lak aku plan nk mkn mcm spaghetti ke makaroni ke mee2 ke.....tk kesah la asalkan bukan nasi.....so sekian dulu utk entry ari ni.....esok tunggu aku upload juadah apa yg aku masak utk iftar ari ni.....sekian.....selamat berpuasa.....wasalam.....





p/s:16 ari lg dh nk balik kmpg......sedih nye memikirkan nk balik kmpg ni......sedih sbb tahun ni giliran raya di kmpg hubby....so kiranya thn ni 1st time seumur hidup aku selama 27 tahun pg raya tk beraya bersama ibu dan ayah.......huhuhuhu sedih........


0 comments:

Post a Comment