Thursday, August 11, 2011 - 0 comments

juAdah BeRbuKA ArI K10......akU SaNGaT Tk BeRtENaGa

selamat ptg semua.....mcm yg tertera kt tajuk atas,itu lah hakikat nye diri aku skrg ni.....tk tau la knp spjg minggu k2 berpuasa ni aku rasa mcm lemah semacam je.....asyik tk larat je......pastu bila badan tk larat mula la nk moody.....pastu asyik mengantok je......maybe sbb simptom2 cik 'P' nk dtg kot......smlm plg tk larat aku rasa.....sbb tu smlm utk juadah berbuka aku larat wat sup ayam dan celur bihun.....pastu husband goreng sayur ngan ikan masin utk tambah lauk.....ni nk update psl juadah smlm ni pun aku rasa malas......so korang layan gmbr kt bwh ni je la eh.....






ni yg larat aku masak.....sup ayam and celur bihun......pastu sambal kicap ni guna yg ada lebih masa wat tempe goreng ari tu.......smlm berbuka aku mkn ni je la.....nmpk simple......tp aku mkn ntah berapa kali tambah ntah aku pun tk sedar......







ni lak lauk husband.....sayur and ikan masin tu husband yg goreng......aku lps siap masak terus baring kepenatan......tk sedar pun tertido......sedar2 husband kejut suruh bangun masak nasi......
aku tk suka masak nasi awal2......selalu aku akan masak nasi dlm kol 6.45......so time mkn nnt tkde la nasi sejuk sgt and tkde la panas sgt......







2 lauk yg terpaksa minta ihsan husband tolong masakkan......






ni ikan masin......husband ckp ikan masin anak ikan.......ikan dia kecik2 je.....rasa dia korang jgn tny aku sbb apa2 jenis ikan masin mmg aku tk mkn......






sayur lak husband goreng kangkung......lauk mcm ari k9.....sebaik la husband aku jenis tk kesah dok ulang sayur yg sama setiap hari.....bg husband asalkan ada sayur......tk kesah la sayur apa......sbb tu kalo malas aku letak salad je sbg sayur......tp smlm stok salad dh abis kt umah.....kalo mmg smlm laki aku mkn salad je utk sayur......






ni sup ayam yg aku masak......sup ayam ni aku letak yg bahagian tulang je.......ter wat byk lak sup ni.....dh mkn sahur pun ada lebih lg......so akan dipanaskan la utk berbuka ari ni.......





itulah juadah kami berbuka smlm......aku lps je berbuka dh makan bertambah2 terus jd bertenaga lak.....aduiii manja sungguh la kamu wahai badan......baru minggu k2 puasa dh jd lembik mcm ni......mcm mn nk meneruskan utk minggu k3 dan k4.....kalo mcm ni la gaya nye mampukah aku bertahan utk meneruskan niat suci murni aku utk memasak sendiri juadah berbuka puasa.....





hmmm ikut keadaan badan yg penat and tk larat ni mmg ingat nk beli je kt param atau pun berbuka kt luar......tp bila smlm aku baca psl kes budak yg meninggal dunia slps mkn mknn yg dibeli di param terus aku bersemangat nk meneruskan acara masak memasak utk juadah berbuka......kalo teringin nk beli pun aku akan tgk dulu tahap kebersihan penjual dan kwsn sekitarnya......husband pulak dia kata kalo tk larat masak dia lebih prefer mkn kt kedai drp beli kt param.......





tp mcm aku ni yg dr smlm teringin nk makan murtabak dan tau fu fa ada ke dijual dikedai mkn??????nk tk nk kena beli kt param gak......tp kena pastikan tahap kebersihana dulu la baru leh beli.......bak kata hubby,kita sbg pengguna kuasa membeli terletak di tangan kita......kita yg kena fikir dan menilai sendiri patut beli atau tidak.......




so selagi larat nk masak ni aku akan masak gak la sendiri utk juadah berbuka.....lgpun aku beruntung sbb husband aku ni jenis rajin masuk dapur......so kalo tk larat mcm smlm leh la bergilir2 masak.....sorang masak satu jenis lauk.....dpt 2 jenis lauk jadi la kan......tp kalo dh dua2 tk larat baru lah ktorg akan berbuka di luar......





u all lak mcm mn......beli ke masak sendiri ke or berbuka di kedai......aku tau bg mereka yg berkerja pastu kena redah jam mmg tkde pilihan lain selain berbuka di luar atau beli je di param......aku dh pernah alami nye thn lps.....sbb tu mcm mn keadaan aku kena bersyukur sbb aku tk tergolong dlm mereka2 yg kena tempuh jam di bln puasa ni......aku abis keje kol 5.....sharp kol 5 terus kuar opis.....kalo jam pun jam sikit je kt pekan balakong tu.....jam mcm mn pun plg lewat aku sampai umah tk pernah lebih drp kol 5.30......balik2 umah terus masak pastu kol 6.30 dh siap masak semua termasuk la kemas dapur semua......tgl masak nasi je 6.45......so dpt la berehat dlm 15 minit......mmg bersyukur sgt2 ngan kurniaan dari ilahi utk puasa aku thn ni.....alhamdulillah sgt2......





hmmm ok la nk smbg wat keje balik.......bln2 puasa ni otak aku mcm lembab sikit la kalo membuat keje opis.....tp kalo bab mengular mcm ni laju je otak aku ni......itu lah dinamakan godaan di bln puasa.....



sekian semua.....wasalam......



p/s:smlm aku ter miss satu ari solat terawih gara2 kaki yg masih sakit dan sukar utk solat terutama time nk duduk.....harap2 ari ni boleh la nk duduk time solat......kalo tk miss lg la 1 ari solat terawih aku......


0 comments:

Post a Comment