Wednesday, August 24, 2011 - 0 comments

iFtAr kAmi Utk aRi k19 HinGGa aRi k23

salam semua.....pejam celik pejam celik dh ari k24 dh kita berpuasa kan.....insyallah lebih kurang lg 5 ari lg kita akan menyambut ari lebaran......pejam celik pejam celik gak sampai la masa nye utk aku dan suami balik ke kmpg halaman suami nun di pasir puteh kelantan ari ni......tp ari ni aku masih berkerja......encik suami je yg bercuti.....tp nama je aku ni keje......cuma jasad je kt opis ni.....fikiran semua ntah ke mana......sekejap kan fikiran melayang ke jln raya......sekejap kan di kmpg......sekejap kan dok fikir ari raya.....mcm2 la dlm kepala otak aku ni......bukan setakat ari ni je kepala otak aku ni dok melayang-layang ke sana ke mari, tp dh dua tiga ari gak la keadaan aku begini......




hmmmm org nk sambut raya makin excited......tp aku stress lak......mcm2 benda wat aku stress sebenarnya.....psl keje.....psl memikirkan mcm mn suasana beraya di kltn (org kata raya puasa di kltn tk meriah......huwaaaaaa)......psl family......psl duit.....psl kesihatan la......huhuhuhu dugaan sungguh la minggu2 terakhir puasa thn ni.....tk sangka lak aku dipilih oleh Allah utk diduga dgn dugaan sebegini hebat......alhamdulillah berkat kesabaran dan semangat yg suami berikan serta doa yg tk putus2, sebahagian drp masalah yg aku alami telah dpt diatasi......hanya ada lg sebahagian saje lg masalah still membelenggu diriku ini......tk perlu la aku nk cite detail masalah aku tu sbb ia tersangat la private nye......wlp aku perlukan seseorg utk aku meluahkan apa yg membebani diriku ni (sekadar utk meringankan apa yg ditanggung ini), tp aku rasa cukup la sekadar aku kongsikan masalah ini bersama encik suami........cite kt org kan seolah2 aku membuka pekung di dada ku sendiri......





hmmmm disebabkan aku berada dlm keadaaan tk berapa nk elok ni, maka segala cite2 psl iftar aku bersama suami terpaksa aku simpan wat sementara waktu sblm ni......bukan tkde hati nk update blog psl cite2 iftar kami cuma aku tk rasa aku boleh bercerita ngan tenang sedangkan fikiran aku ngah berserabut......cuma ari ni je(setelah sebahagian masalah telah diatasi) aku rasa aku mampu nk mengarang dlm blog ni......jadi segala cite2 tertangguh psl iftar aku dan suami akan aku updatekan semua nye ari ni.......
Add Image




ok kita mulakan dgn iftar ari k19 iaitu ari jumaat minggu lps......ari jumaat minggu lps encik suami menghadiri majlis berbuka puasa di opis dia.......disebabkan aku malas nk berbuka puasa sorang2 kt umah (wlp time tu aku masih 'bercuti' puasa), makanya sekali lg aku memberanikan diri mencuba sesuatu yg baru iaitu drive sendiri dr opis di sg long ni ke umah parent aku di cheras......ngan tk berapa confident ngan jln sgt aku tawakal dan beranikan diri drive pada ari tu.....alhamdulillah kuar opis kol 5,dlm kol 5.30 aku dh sampai umah parent aku......tp misi aku tk terhenti disitu je.....misi aku seterusnya adalah drive waktu mlm......aku ni dh ar silau mlm2 ni......terutama kalo cahaya lampu dr kereta dpn......tp kalo aku tk cuba selagi tu aku tk berani nk drive mlm kan.....so aku memberanikan diri drive gak balik umah aku di mlm ari tp dgn diiringi oleh adik aku (follow ngan kereta ayah aku dr dpn) dan makwe adik aku (follow ngan kereta dia dr blkg).......alhamdulillah wlp masih takut2 terutama bila bertembung ngan cahaya lampu dr kereta dpn, akhirnya selamat gak aku sampai umah......





antara juadah iftar utk ari k19 di umah parent aku ari tu adalah kari telur,sayur taugeh dan tempe goreng yg dimasak oleh ibu aku.......roti sandwich sardin yg dibuat oleh adik aku.....pastu aku ada la beli sikit2 kuih dan lauk di bazar umah parent aku and makwe adik aku pun ada beli sedikit kuih dan air di bazar putrajaya......and 1 lg juadah yg di masak oleh adik lelaki aku adalah..........








murtabak maggi........dr sblm puasa lg dh aku dok suruh adik lelaki aku buatkan murtabak maggi ni utk aku.......akhirnya di ari k19 berpuasa baru dpt murtabak maggi ni.......adik aku wat yg simple2 je sbb ari tu kebetulan hujan lebat and dia sampai lewat sikit kt umah......sbb tu dia wat yg simple2 je.......simple2 pun tetap sedap terutama mkn time panas2......ntah berapa keping ntah aku mkn.......





utk iftar ari k20 lak mean ari sbtu minggu lps,mcm biasa setiap ari sbtu aku dan suami akan berbuka puasa di umah parent aku......mcm biasa lauk2 utk juadah berbuka adalah secara port luck......tp disebabkan ari sbtu tu aku and suami busy mengemas umah utk raya ni,kami hanya dpt menyediakan kerabu sotong ni..........adik perempuan aku lak masak asam pedas ikan pari (ni pun aku yg request nk makan asam pedas ikan pari), agar2 laici dan roti hotdog gulung......pastu abg aku tambah beli ayam percik,kuih lopes dan mee goreng kt bazar........





iftar ari k21 bersamaan ari ahad, mcm biasa ari ahad adalah ari aku off memasak dan ari utk kami berbuka di luar.......puas dh aku dok tanya encik suami nk berbuka di mana.......akhirnya jawapan nye adalah di taman warisan pertanian putrajaya.......padahal we all dh pernah berbuka pun di sana pada ari k7 ari tu.......tp encik suami tk jemu2 nk mkn kt sana......so aku layankan je la........so pd ari tu kami memilih utk mkn nasi ayam utk encik suami,satay hj samuri,roti john dan abc utk aku serta kuih muih......nmpk simple yg kami order tp kenyang yg amat2.......gmbr2 tkde nk tnjk sbb mood ngah tk berapa nk ok kan so mana ada mood nk ambik gmbr......







ni juadah utk iftar ari k22.......juadah ni gak juadah terakhir aku masak utk bln puasa thn ni di umah aku (blk kmpg nnt tk tau la aku masak ke tk.......selalu tolong2 adik ipar ngan mak mertua masak je)...........menu utk ari k22 kami adalah lemak ketam dan nenas,sayur taugeh,ikan dan telur masin serta sambal belacan.....






ni kira 1st time aku masak lemak ketam dan nenas ni......google resipi mcm2 version ada......so aku masak dok campur2 resipi la......rasanya tetap sedap.......kuih lemak tu rasa manis2 air ketam dan nenas......
aku tk mkn byk pun nenas tu......just mkn 2/3 ketul je.......tu pun encik suami bg green light sbb aku baru je abis period......






sayur taugeh ni mmg aku selalu masak terutama kalo aku baru2 abis period......sbb org ckp mkn byk taugeh bagus utk kesuburan dan utk org yg nk dpt anak......sayur taugeh ni aku masak ala2 the chicken rice shop.......rasa nye aku ada cite kot dlm entry2 sblm ni......senang je wat dia......tumis bawang putih,letak sos tiram,sos ikan dan kicap sikit.....pastu letak air dan garam sikit.....taugeh tu celur dulu......bila kuah dh masak curahkan kuah atas taugeh......pastu tabur la bawang goreng.....






ikan masin ni ambik dr umah parent aku ari tu......telur masin lak guna stok telur masin yg in law aku bg ari tu......






stok sambal belacan yg sentiasa kena ada di peti ais.....






kuih utk ari tu adalah agar2 laici yg dibuat oleh adik aku masa iftar ari k20 ari tu......my mom bg bawa balik.....aku simpan dlm peti and masih elok lg utk dimakan......





dan utk juadah iftar k23 smlm,kesemua juadah adalah di beli di bazar ramadhan kt area umah aku......smlm tu lah kali pertama kali utk puasa thn ni aku menjejak kaki ke bazar kt area umah aku ni.......boleh tahan gak juadah yg dijual......mcm2 ada.....rambang mata dibuat nye......ikut hati semua nk beli......bg aku harga kt bazar tu not bad la.......tk ar mahal sgt.........org dok kata bazar ramadhan thn ni mahal2......tp bazar kt taman impian ehsan balakong bg aku still dlm harga yg standard.......




smlm we all beli kuih lompat tikam 2 bungkus (1 bungkus rm2 boleh mkn 2 org.......tp we all beli 2 bungkus sbb adik ipar aku dtg berbuka kt umah we all smlm),nasi tomato(1 bungkus rm4......ada ayam masak merah,kuah dalca ayam dan sambal air asam), lemak jantung pisang(rm2 dpt dlm 1 tupperware tau fu fa), gulai ayam (rm6 utk 1/4 bhgn ayam), ikan keli bakar (rm4 utk seekor) dan air tebu (rm3.50 utk 1 jug).......nasi putih masak kt umah.......tp tkde gmbr nk aku tnjk kan sbb smlm aku dok sibuk packing baju........rasa mkn2 tersebut pun not bad......bg kami sedap la utk anak tekak kami ni......tp yg aku puas hati hajat aku dr mula ramadhan nk mkn kuih lompat tikam dan nasi tomato tercapai gak smlm.......






maka tamat lah sudah edisi berbuka puasa di kl ni......ari ni tk tau sempat berbuka di mana.....and start esok lak bermulalah edisi berbuka di kmpg......apa yg boleh aku rumuskan utk ramadhan thn ni bg aku,aku mmg puas ngan ramdhan thn ni sbb apa yg aku hajat nk mkn semuanya tercapai......alhamdulillah......pastu hajat nk lebih masak drp beli utk juadah iftar pun tercapai gak.......alhamdulillah......and hasrat nk gi solat terawih bersama2 suami pun tercapai.....pastu thn ni pun boleh dikatakan byk gak la aku bersolat terawih berbanding thn lps slps bergelar isteri ni.....pastu dpt lak bersolat terawih di 2 tempat iaitu di masjid dan surau.....and puas thn ni byk dpt berbuka bersama family berbanding thn lps......






alhamdulillah segala hajat aku utk bln puasa thn ni boleh dikatakan semua nye tercapai wlp dihujung2 ramadhan ni aku diduga dgn pelbagai masalah yg bertimpa2 tanpa diduga.....apa2 pun aku anggap semua dugaan ni tanda Allah sayang kt aku agar aku terus mengingati Nya......apa2 pun terjadi lps ni dan seterus nya aku dh redha......andai ditakdirkan kalo thn dpn umur aku tk pjg ke atau aku tk berdaya utk menyambut ramadhan sepertimana thn ni,aku tk akan rasa kempunan sedikit pun......




Ya Allah apa yg ko merepek ni thaibah......fikir positif ok.......insyallah tkde apa2......sori korang aku teremosi lak.......




ok la korang sampai disini sahaja utk entry kali ni......bila dh berada di kmpg nnt aku tk jamin la dpt update blog ke tidak.....line broadband kt sana amat2 la teruk......tp balik kali ni aku tetap bawa balik laptop......ada masa aku cuba update cite2 di kmpg eh......tkde masa aku update bila dh balik kl la nnt......insyallah.......doa kan semoga perjalanan kami selamat sampai ke destinasi.......and dikesempatan ini (takut tk sempat update blog di kmpg), aku ingin menghulur 1o jari memohon ampun dan maaf sekiranya ada entry2 aku dlm blog ni menguris prsn kalian yg membaca.....aku dan suami juga ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri.....semoga ramadhan dan syawal kalian thn ni memberi seribu kemanisan dan keberkatan kpd anda semua.......amin......




sekian......wasalam......




p/s:allhamdulillah antara salah satu masalah yg dh selesai adalah aku dpt menyiapkan keje2 aku sblm bercuti......syukur sgt2 kerana diringankan bebanan dugaan yg aku tanggung.......


0 comments:

Post a Comment