Monday, August 15, 2011 - 0 comments

gaBunGan keSaH ifTar kU aRi k12,k13 & k14

salam semua....mcm mn....sihat tk anda2 semua.....puasa u all mcm mn.....huhuhu aku dh dpt 'cuti' dh smlm......so angan2 aku nk puasa penuh tk tercapai la nmpk nye.....hmmm tkpe la mybe thn dpn dpt rezeki puasa penuh ni......ok ni aku nk update secara pantas kesah iftar aku dan encik suami utk ari k12,k13 dan k14.....mcm biasa la kalo weekend je mmg aku tk sempat la nk update apa2 dlm blog ni.....bkn kata nk update blog, on laptop pun aku malas......online facebook semua guna 'my new baby' ni je....(aku tk cite lg apa itu 'my new baby' tu eh......tkpe2 nnt ada masa aku cite eh......)





ok kita mulakan dengan cite iftar ari k12 yakni ari jumaat 12 ramadhan......ari yg mencabar dan penuh dgn dugaan bg aku.....dimulakan dgn dugaan ari hujan yg lebat time nk balik keje.....betul2 sharp kol 5 aku kuar opis masuk kereta start enjin terus hujan turun ngan lebat nye.....ngan berbekalkan bismillah dan selawat byk2 aku drive slow2 balik umah.....mmg agak mencabar eh bg aku drive ari tu.....mmg tk nmpk apa pun drive ari tu......pastu air naik lak tu.....mmg berhemah sungguh la aku drive ari tu....tak sampai 60 km/j pun aku drive......drive ikut line kiri je......apa2 pun alhamdulillah selamat sampai umah dlm kol 5.25.....





sampai2 umah terus tanggal tudung......terus masuk dapur......potong2 sayur......kupas2 bawang.....plan nk goreng sayur ngan pedal dan hati ayam dulu.....later baru fikir masak juadah lain......actually ari tu mmg tk plan awal pun nk masak apa.....konon time nk masak baru nk fikir.....then time nk start goreng sayur tu time nk buka api sekali api tk mau nyala.....pgl husband.....husband tgk gas dh abis.....wah mencabar sungguh ni.....gas abis time bln puasa time nk sediakan hidangan berbuka lak tu......dh ar time tu dh nk dekat kol 6......ngan hujan lebat......mustahil ada org nk antar gas kan......sekali hubby kta tk leh jadi.....nk kuar gi mkn kt luar dh tk sempat......sure meja dh penuh.....nk beli kt bazar ngah hujan lebat......sekali hubby nekad angkat tong gas tu sendiri gi beli sendiri kt kedai.....pastu hubby pesan masak ala kadar dan simple je......so aku sementara tgu hubby balik beli gas,aku masak nasi dulu......pastu ada aku beli satay ayam frozen.....aku bakar satay ayam tu dlm oven......pastu ada drumnet frozen gak.....aku kuarkan dr peti.....plan dlm otak ni gas sampai je,sebelah goreng drumnet,sebelah goreng sayur.......so akhirnya inilah juadah kami berbuka utk ari k12.......






sayur goreng kacang pjg ngan pedal dan hati ayam,satay ayam frozen yg dibakar dlm oven dan drumnet yg disalut ngan sos bbq......aku tk mkn nasi pun.....ratah drumnet tu sampai 3 ketul,satay 4 cucuk and sayur tu......






ni drumnet yg aku salut ngan sos bbq......ni utk aku nye......husband nye drumnet kosong......






ni drumnet yg tk disalut ngan sos bbq......







satay ayam......sedap satay ni wlp yg frozen nye.....yg ni aku beli jenama apa ntah aku tk ingat......jenama ni tkde kuah......kalo jenama ayammas ada sekali ngan kuah.....






sayur kacang pjg goreng bersama pedal dan hati ayam.......goreng simple2 je......






kebetulan ari tu mmg aku ada request suruh husband beli murtabak,tau fu fa,kuih badak berendam ngan kuih lompat tikam....murtabak ngan tau fu fa ada....2 lg kuih tkde.....






so hubby ganti ngan pengat pisang ni........so itu la juadah kami utk iftar ari k12......simple tp tetap kenyang.......




utk iftar ari k13 lak, mcm biasa bila ari sbtu je mesti aku akan berbuka puasa di umah parent aku.....aku ngan husband dh wat perjanjian dh masa awal2 kawen......kalo thn tu turn raya kl mean umah parent aku,bln puasa kena balik kmpg berpuasa di kmpg utk 2 or 3 ari and berbuka di umah parent aku tk leh tiap2 minggu......tp kalo tahun turn raya di kmpg hubby,mmg bln puasa we all tk kan blk kmpg cuma akan balik seminggu awal sblm raya tp tiap2 minggu sblm balik kmpg mesti berbuka di umah parent aku.....






so utk minggu k2 berbuka bersama family aku ni, aku masak ikan siakap 3 rasa.......ayah aku yg request nk ikan siakap 3 rasa ni.......so ari tu aku masak 2 ekor ikan siakap yg saiz besar dan seekor ikan bawal yg kecik utk ibu aku......ibu aku tk mkn ikan siakap......tu yg masakkan ikan bawal seekor utk ibu.....tu pun ibu mkn separuh je sbb ibu mmg bkn penggemar ikan yg ada tulang2 ni.....ikan yg ibu mkn ikan sardin dlm tin dan ikan pari......







pastu aku tambah 1 lauk lg.....tauhu telur goreng masam manis.....






adik aku yg pompuan lak masak kan lemak kerang ni........






and ibu lak wat dessert ni.....puding kastad buah-buahan.....






so ini lah juadah kami berbuka utk ari k13......sayur campur tu pun adik aku yg masak......pastu abg aku ada beli bihun goreng.....so kenyang sgt2 kami ari tu ngan rezeki yg dikurniakan ini......





dan smlm lak mcm biasa seminggu sekali mmg aku akan minta cuti masak memasak ni drp encik suami.....puas la kami dok fikir nk berbuka di mana.....last2 aku ckp yg aku teringin nk mkn buffer......dr thn lps lg teringin nk berbuka puasa ambik pakej buffer......so husband ajak mkn steamboat kt flaming.....tp adik aku ckp bln puasa flaming steamboat kena book seminggu awal......so aku suggest gi cari mana2 kedai yg ada pakej buffer di putrajaya......wlp aku tau mustahil ada yg kosong kalo we all baru nk book lg 1 jam 1/2 nk berbuka, tp aku tetap nekad suruh husband ronda2 cari.......last2 kami jumpa di restoren umai d' lake......restoren ni we all dh pernah mkn ngan family aku sblm puasa ari tu.......ni antara restoren yg husband suka la.......aku suka restoren ni sbb restoren ni ada sediakan kuih muih tradisional mcm lempeng pisang,lempeng kelapa,roti jala,cucur udang,cekodok pisang dan mcm2 pengat......husband tny2 ada lg kosong 1 meje utk we all.....so ngan harga buffer rm35 seorang we berbuka ngan kekenyangan sgt smlm......kt bwh ni aku ada letak beberapa keping gmbr restoren......gmbr mkn tkde eh sbb nmpk mknn terus aku lupa nk ambik gmbr.......








gmbr pun tk berapa jelas sbb guna kamera phone je pastu dh mlm lak tu......




so itu la cite aku utk iftar ari k12,k13 dan k14......minggu ni masuk minggu k3 kita berpuasa mean masuk minggu k3 gak la aku update blog psl juadah iftar aku......harap korang tk bosan eh.....lgpun minggu dpn utk 2 ari iftar je aku akan update psl juadah iftar ni......pastu 24hb aku dh balik kmpg.....kalo dh kt kmpg tkde la aku nk wat keje ambik2 gmbr mknn ni.....kan ada mak mertua aku terkejut tgk perangai menantu dia ni........





huwaaaaaa sebut psl balik kmpg tiba2 aku rasa sedih......dh ar ari ni hotfm dh pasang lagu raya......dengar lagu raya yg sedih2 lg bertambah sedih aku nk raya thn ni memandangkan thn ni thn pertama aku beraya tk bersama family aku......huwaaaaaaa tk mau cite lg la.....nk menangis rasa.....kita jumpa esok je la utk cite juadah iftar ari ni......sekian......wasalam......





p/s: dh dpt 'cuti' ni,aku ambik kesempatan mlm2 lps berbuka utk wat kuih raya.....smlm dpt la wat satu balang.....aku kena wat utk 3 umah.....umah aku,umah parent aku dan umah mertua aku......so kalo ada 2 jenis mean kena wat 6 balang la......aduiii sempat ke tk sempat ni eh.....






































0 comments:

Post a Comment