Wednesday, August 3, 2011 - , 0 comments

jUadAh berBukA puAsA hAri k2 & kOnvoKesYen aDiK iPaR

salam semua.....mcm mn ngan ibadah puasa kalian semua.....aku alhamdulillah masih belum 'bercuti' drp berpuasa lg....alhamdulillah gak masih bertahan berpuasa wlp batuk ni masih tk hilang lg.....tk tau la bila nk hilang batuk ni......ubat yg doktor bg pun dh abis......tk cukup ngan ubat doktor aku tambah lg ngan ubat batuk hurix's gamat pun tk hilang2 batuk sampai ubat tu pun dh abis gak......padahal dulu aku cukup serasi ngan ubat batuk hurix's gamat tu.....tk tau la knp skrg tk berkesan lak......agak nye sbb aku langgar pantang larang doktor......





actually aku batuk ni bukan sbb virus tp sbb alahan......doktor kata aku alahan sejuk dan habuk.....doktor suruh tido mlm pakai selimut and stokin.....pastu elakkan kena air-con and kipas......gila ko tk leh kena air-con or kipas......aku ni kalo panas mana leh tido.....tp mmg nmpk la kesan nye kalo ikut nasihat doktor.....tido pakai selimut,stokin and tk buka kipas......kesannya mmg aku tido lena la tanpa gangguan batuk.....tp aku ni sekejap je ikut nasihat doktor tu.....sbb tu mlm2 skrg tido aku terganggu.....terganggu ngan batuk......mcm tu gak ngan habuk....doktor dh ckp dh kalo boleh elakkan mengemas umah.....kalo nk mengemas umah gak kena pakai mask.....ni satu keje gila la kalo doktor tk bg aku mengemas umah......aku ni dh ar pantang tgk umah bersepah sikit.....mmg tk senang duduk la kalo tk mengemas.....ari tu masa doktor ckp psl tk nyah mengemas umah tu,mula2 mmg aku ikut.....so mmg nmpk la kesan batuk aku berkurang.....tp aku leh bertahan utk 2 or 3 ari je la.....lps tu aku mengemas balik....dh ar tu malas nk pakai mask masa mengemas......akibatnya batuk ni tk baik2 la sampai skrg.....mmg dugaan sungguh la batuk masa berpuasa ni.....bila batuk tekak kering.....nk minum air,kita puasa.....sudah nye derita la aku tanggung tekak kering dan perit ni.......




tp aku batuk2 ni selera mkn tetap ada.....time berbuka aku still makan ngan berselera nye.....setiap hari pg2 dh dok fikir nk masak apa utk juadah berbuka puasa......bkn setakat fikir nk masak apa utk buka puasa ari ni malah nk masak apa buka puasa esok pun aku dh siap berfikir2 ni.....hehehehe thn ni aku semangat tau masak utk juadah berbuka puasa.....kalo 1st day juadah berbuka puasa aku masak paprik dan ikan goreng.....juada utk berbuka smlm adalah.....
tadaaaaaaaaaa
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#



ni lah juadah berbuka puasa kami smlm......mkn utk 3 org eh ni.....aku,husband and adik ipar.....juadah nye ikan masak kicap,telur masak kicap dan ayam goreng......salad sebagai ganti kpd sayur......dan wajib mesti ada kuih.....best sgt sbb hubby dpt cari kuih putri mandi....tk nyah cari jauh2.......ada je jual kt bazar ramadhan kt area umah aku......tp aku lupa lak nk tanya berapa harga kuih putri mandi.....tp tk puas la mkn smlm.....rasa mcm nk wat sendiri je lg.....aku ada tgk resipi dlm internet....mcm senang je nk wat putri mandi ni.....tgk la esok lusa aku try wat sendiri......




utk juadah sahur pg td lak ada ikan masak kicap lebih berbuka smlm aku panas pastu mkn ngan serunding daging yg aku beli kt kmpg......aku ni ikan masak kicap mmg kureng sikit la......sbb tu aku wat telur masak kicap utk berbuka smlm.....tp utk sahur td malas nk goreng telur,aku mkn nasi ngan serunding daging je.....nmpk mcm simple kan.....tp korang tau yg simple tu aku mkn bertambah sahur td......mmg serunding daging ni pembuka selera la utk bersahur......kalo dulu aku kalo sahur pembuka selera aku telur (tk kesah la telur masak apa pun asalkan telur)......tp skrg dh ada menu baru.....serunding daging.....confirm thn lps2 ni setiap kali puasa je akan aku pastikan serunding daging ada dlm simpanan almari mknn umah aku......



dh mkn bertambah masa bersahur confirm kenyang sampai skrg kan.......pastu bila dh kenyang sgt mula la mata pun ngantok......aduiii dh ar byk keje.....ngantok la pulak.....huhuhu sbb tu take break jap update blog........hehehehe alasan......




ok2 selain nk update psl juadah berbuka smlm,aku nk update psl konvokesyen adik ipar aku ari rabu minggu lps.....adik ipar aku ni study kt upsi.....kira bakal cikgu la adik ipar aku ni.....cikgu pendidikan seni.....so ari rabu minggu lps aku and hubby cuti la utk menghadiri konvokesyen adik ipar aku ni.....so ckp byk pun tk guna......apa kata kita layan gmbr kt bwh ni.....







ni para2 graduan ngah beratur utk masuk ke dewan........






adik ipar aku yg lelaki dok pantang kamera tu.......






ni apa hal lak laki aku bergmbr pegang bunga ni.....al kesah......org lain yg konvo,aku yg terlebih gedik nk bunga.....tp aku ni tk minat bunga betul and bunga plastik....tp minat benda yg mcm ala2 bunga.....ha!!!!!!! mcm mn tu.....mesti korang pening kan.....korang tgk gmbr ni korang faham la.....laki aku faham minat aku mcm mn.....senyap2 dia cari mcm yg aku nk.....akhirnya jumpa gak yg menepati citarasa aku.....wah mmg la aku suka sgt.....pastu ada lak bear kecik terselit kt situ.....lg la aku super duper suka......hehehe.....







muka org hepi dpt bunga yg tk serupa bunga......hehehehe.....






mcm biasa la kan standard konvokesyen,yg boleh masuk dewan hanya 2 org.....biasa nye parent la kan......biasa aku gi konvo adik2 aku,ktorg yg tk masuk dewan ni dok la luar dewan......tk pun dok kt khemah luar dewan yg ada tersedia ngan screen sekali.....upsi ni best sikit......ktorg yg tk dpt masuk dewan tk nyah la berpanas2 dok kt khemah luar dewan......sbb ada dewan kuliah disediakan utk tetamu yg tk dpt masuk dewan dok dlm dewan kuliah tu.....siap wat siaran langsung lg majlis konvokesyen tu....mmg selesa la sgt2......






kerana terlalu selesa.....sampai tertido laki aku.....





ni gmbr kami laki bini dlm dewan kuliah upsi.....






motif gmbr ni adalah nk menunjukkan kami ngah lepak2 sambil menunggu adik ipar keluar dr dewan.....gmbr k2 tu adik ipar baru kuar dr dewan.......






so apa lg sesi bergmbr la....dimulakan ngan mak dan ayah mertua aku.....





kami suami isteri......





adik ipar dan isteri......





hehehe adik ipar ngan makwe dia......






mak dan ayah mertua aku ngan bakal menantu pompuan lg sorang.....






adik ipar,adik ipar dan sepupu husband aku......






ni lah family husband aku yg hadir masa konvokesyen ni.....






husband aku ngan mak mertua aku......






wah laki sapa yg hensem ni.....






aku dan husband.....






time ni ngah discuss psl apa agenda kami seterusnya.......






lps dh discuss2.....we all ambik keputusan gi mkn dulu sementara tunggu adik ipar pulang jubah.....masing2 semua dh kelaparan.....






possing dulu sblm balik.....




ok itu lah kesah psl adik ipar aku konvo......maka tamat la sudah kesah2 basi aku yg tertanguh nk update dlm blog.....so ari selepas2 ni kita cite psl puasa dan persiapan raya je la eh.....ok la lama sgt lak aku take break ni.....mcm tkde keje je kan......jumpa lg esok ye kwn2......insyallah.....sekian.......wasalam......




p/s:ari ni nk masak gulai ayam yg mak mertua ajar masa aku balik kmpg baru2 ni......harap2 menjadi la.....

0 comments:

Post a Comment